r.vanraay@syntegra.nl (by way of Marja Oosterman ) on Thu, 8 Jul 1999 17:45:34 +0200 (CEST)

RE: nettime-nl: Internet is de kracht van wereldwijd verzet tegen economische globalisatie

Marja,

Nee, je begrijpt het concept lenen niet (of op de islamitische manier want
die mogen van hun geloof geen rente vragen). Als ik je nu 1000,= geef, had
ik daar ook 1 koe van kunnen kopen (om even koeien i.p.v. aandelen te
gebruiken ;-) Die koe had mij na een jaar x liter melk opgeleverd, en was
dan nog steeds zeg f 900,= waard. Het verschil tussen de prijs die die melk
opgeleverd zou hebben (zeg 200,=) en  het bedrag dat ik je leen is onderdeel
van de rente. Als je uitgaat van 0 inflatie (de economie is statisch) is het
de rente. Verder komt daar nog een klein gedeelte bij om het risico af te
dekken dat je ondertussen failliet gaat.

Ronald
--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder