Josselien Janssens on Tue, 27 Apr 1999 17:58:37 +0200 (CEST)

nettime-nl: New Age/Middelbare school

Bedankt voor de reacties, allemaal.

Ik wil nog even verduidelijken dat ik me terdege van bewust ben dat er
binnen de New Age beweging ook kwakzalverij plaats vindt. En daar is op
dit moment maar heel weinig controle op. Maar er werken ook hele
integere mensen die in staat zijn het lijden van een hoop andere mensen
dagelijks te verlichten.

Ik zie het niet zo zwart/wit als sommigen geinterpreteerd hebben en ik
maak ook geen deel uit van een 'stroming'. Ik ben geen voorvechter van
New Age, ik ben een voorstander van integriteit in geneeskunde (en in al
het andere dat wij doen). We moeten er allemaal voor zorgen dat
geneeskunde voor de mens werkt en niet alleen voor hen die haar
uitoefenen.

Als daarbij technieken van pas kunnen komen die momenteel alleen nog in
het 'alternatieve cirquit' gebruikt worden maar wel heilzame effecten op
lichaam en geest bereiken, dan is dat alleen maar goed voor de patient -
en daar gaat het om. Niet om de wetenschapper, of om de dokter, maar om
het resultaat. Daar zou de moderne geneeskunde wel eens wat opener voor
kunnen staan.

Ik geloof ook niet dat Piet (sorry voor de typfout) Borst niet weet waar
hij over praat, dat zeg ik ook nergens. Wat ik wel geloof is dat er meer
is tussen hemel en aarde dan momenteel met de westerse wetenschappelijke
middelen kunnen worden aangetoond. En dat ik het dus enorm kortzichtig
vind van wetenschappelijk ingestelde mensen om dingen als aura's zomaar
af te doen als niet bestaand als er geen hard bewijs is dat ze niet
bestaan. We konden nog niet zo lang geleden ook bacterien niet zien met
het blote oog, toch hebben die altijd bestaan.

Wat het onderwijs op middelbare scholen (en daarna) betreft, ik hoop
alleen maar dat kinderen geleerd wordt met respect om te gaan met
elkaars lichamen. En om geen genoegen te nemen met bestaande machts- en
opinieconcentraties per se maar open te staan voor mogelijke
veranderingen en verbeteringen.

M. Vr. Gr.
Josselien
--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder