Jeroen Goulooze on Fri, 9 Apr 1999 12:51:35 +0200 (CEST)

Re: nettime-nl: dAN: kunstenaars en kleine galeries

------
Ongeveer hetzelfde hebben we de afgelopen jaren constant aangeboden aan
galeriehouders. Die.. er massaal geen gebruik van maakten.
Voor hen gelden vanaf nu weer de normale tarieven ;-
------
In Groningen zijn een aantal Galeries op het internet. Van die galeries vallen het merendeel onder de cattegorie "experimenteel". Dat zou in de toekomst kunnen veranderen, maar...

Volgens een galeriehouder die ik hier ooit naar gevraagd heb:
-Momenteel komen de meeste inkomsten van galeries uit een publieksgroep die geen band heeft met het internet en daar ook zijn informatie niet vandaan haalt.
-Digitale kunst is (nog?) niet iets waar een kunstkoper in zal beleggen. Een wat vreemd punt misschien, maar verklaart een zekere afstand tot het digitale.
-Deze galeriehouder stelde persoonlijke contacten boven het laten zien van wat ze in huis hebben op een site met jpg's (vaak iets mindere kwaliteit bovendien).

Er zit uiteraard ook een stukje geschiedenis aan vast: een paar jaar terug probeerde iedere boerenlul die zich provider noemde een zakennet en een kunstenaarsnet op te richten. Een kunstenaarsnet is leuk, geeft content en doen we iets goeds voor die kunstenaars, kunnen zij hun werk verkopen want dat wordt straks booming business, bla, bla. Maar jullie begrijpen natuurlijk wel dat we dat niet voor niks kunnen doen. voor het luttele bedrag x, ben jij de eerste kunstenaar hier op het internet. Daarmee heb jij een voorsprong op alle anderen
Etcetera. Resultaat: lege sites die zelden opgefrist werden. Dat is een stuk erfenis waar je mee te kampen hebt.

Daarnaast heb ik bij de galeriehouders die ik geinterviewd heb een vreemde neiging bemerkt: zodra je ze een uitspraak in de mond legt over het soort kunst dat ze in huis hebben worden ze een beetje huiverig. Alsof ze met de keuze voor iets bang zijn om te zeggen: en al het andere daar ben ik tegen. (kan de Groninger situatie zijn, die is een beetje bizar).

Jeroen Goulooze