Peter Olsthoorn on Wed, 24 Mar 1999 13:17:55 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: B92 \pers

At 09:28 24-3-99 +0100, you wrote:
>Een akelig bericht om mee wakker te worden: B92 uit de lucht gehaald
>en Veran Matic gearresteerd. En dan denk ik: waar was de pers toen
>B92 bij next5minutes hun presentatie deed? Ik schaam me bijna om in
>een land te wonen waar politieke issues alleen mode of carriere
>dienen. Ik krijg sterk de indruk dat next5minutes in het algemeen
>enkel en alleen om kinderachtige persoonlijk politieke spelletjes
>zo weinig landelijke pers heeft gekregen. Of is de meerderheid gewoon
>blind?
>
>Het verhaal van B92 is toch geen marginaal actievoerders kostje?

Dat laatste is niet waar: Xs4all stuurde om 05.00 uur vanmorgen een bericht
naar de pers, dat in elk geval op de radio kwam. Zelf kan ik louter tijdens
kantooruren publiceren bij Planet (tsja..), en daar staat het bericht nu
als opening op www.pi.net.

De kritiek op n5m is van een andere aard, en enigszins terecht.

De organisatie had te weinig aan p.r. gedaan en voor een manifestatie over
actievoeren in de media is dat beschamend.

Dat neemt niet weg dat journalisten, ik incluis, schuldig zijn aan geringe
aandacht voor maatschappelijke facetten. Wat n5m betreft: ik ben de eerste
avond naar De Balie gegaan; voor journalisten was er niets geregeld, zei de
juffrouw. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar als je aandacht wilt als n5m
helpt dat wel.

Vervolgens in De Waag geweest. Iets met kunst, boeiend, maar het stond op
zichzelf en het was verder volstrekt onduidelijk. Uiteraard hoor ik me dan
meer in te spannen om na te gaan wat de betekenis en het perspectief zijn.
Niet gedaan, geen zin. Ik zag wat he-hallo-leuk-je-weer-te-zien-gedoe van
het incrowd circuit, en hoorde het onvermijdelijke we-mailen-nog-wel.  En
ja, vrijdagavond; ik had het wel weer gehad met n5m. Met vrienden naar een
gezelliger etablissmenet gegaan...

In zo'n incrowd klimaat gedijen 'spelletjes' waarover in bovenstaande wordt
verhaald, meestal goed. Ik heb er niet veel van gemerkt.

Maar dit is een facet van een breder probleem: maatschappelijk
georiënteerde journalistiek komt steeds meer in het verdomhoekje. Dat kun
je niet enkel zien aan n5m of Vrij Nederland in de loop der jaren.
Onthullingen mogen nog wel, maar komen niet eens meer op de voorpagina of
het omslag.

Nog harder: maatschappelijke relevante duidingen en onthullingen betalen
niet meer. Met economische verslaggeving is meer te verdienen, kost veel
minder tijd (pr-jongens en meisjes te over) en er is steeds meer aandacht
voor van het publiek dat met geldoverschotten gaat beleggen.

Nog erger: mijn persoonlijke keuze is dan om vrouw en kinderen een mooi
huis, clubs, opleidingen, vakanties etc. te bieden of maatschappelijk
ge-engageerd te zijn tegen een veel geringer salaris. Soms zet ik m'n
tanden nog ergens in, en besteedt vele  uren aan het uitzoeken ongeacht de
opbrengst, maar geen weken en maanden meer zoals nodig zou zijn voor goede
journalistiek.

Niet de geringste collega's maken de keuze voor zichzelf, en sommigen
vluchten zelfs naar pr-functies of amusementsbedrijven onderwijl een handje
aandelen incasserend.

De Bijlmer-enquete toont aan dat de belangstelling voor maatschappelijk
relevante onthullingen zeker nog niet is gedoofd. Maar het budget en de
tijd die de enquete-commissie zijn gegund, is voor het overgrote deel van
de journalisten onhaalbaar.

Het is een discussie waard. Wie volgt? (Graag zonder persoonlijk te worden,
want dit zijn illustraties van een algemener beeld, meer niet.)

Peter Olsthoorn
journalist

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder