kees/ventana on Thu, 24 Dec 1998 06:09:39 +0100 (CET)

nettime-nl: welkomstkomitee Y2K

Welkomstkomitee voor Y2K in oprichting

Liberal Animation Prods. heeft verschillende mensen op straat
gevraag naar een reactie op het stuk van Ine Poppe dat in NRC-
H verscheen en via nettime vermaild werd. Het stuk gaat over
het mil(l)ennium probleem - computers die de datum niet meer
snappen na nieuwjaar 1999/2000 - dat volgens computerexperts
veeel erger gaat worden dan over het algemeen gedacht wordt.
Als bewijs voert Poppe aan dat zowel in de VS als in Nederland
computerexperts die de zaak bestudeerd hebben, zich uit de
voeten maken naar veiliger oorden of dure bunkers in de
woestijn bouwen.

Een eerste passant:
"Luister, ik kom net terug uit Angola. Daar sterven de mensen
bij bosjes aan ziektes die je met een potje pillen van een
paar kwartjes kunt verhelpen. Diarree, malaria, griep, dat
soort dingen. Dat is nu, elke dag, niet pas met nieuwjaar
2000. Dus pardonnee moi als ik even geen aandacht op kan
brengen voor het feit dat de straks de deuren van de Bijenkorf
misschien een dag met de hand bediend moeten worden..."

"Ja, nee, het gaat om veel meer," probeert de enqueteur van
LAP nog. "Alles zal misgaan, ziekenhuizen, water, overal
zitten computers achter, niks draait meer zonder chips...."
Er is ondertussen iemand bij komen staan die de bewuste krant
gelezen had. "Dat las ik in dat stuk ja, over die miljarden
chips die er op de wereld zijn, vier per mens op aarde. Wat
een gelul. Het is net zo als met de verdeling van het geld op
aarde: alles komt hier in een paar rijke landen terecht, de
rest van de wereld heeft niks, ook geen chips. Ja op een
kleine elite na die in speciale beveiligde woon-eilande
westertje aan het spelen zijn. Het zal wel zoiets zijn dat wij
in het westen tienduizend chips per hoofd van de bevolking
hebben...."

Nu wordt het interessant, denkt de enqueteur. Zou het zo zijn
dat het millennium-probleem, het staken der machines, vooral
een bedreiging voor de hoog-geindustrialiseerde landen is?
Maar als dat zo is, waarom staat daar dan niks over in de
kranten? Zijn gepieker wordt onderbroken door de
ontwikkelingswerker die net uit Angola kwam. Hij lijkt wel
kwaad. "Angola betaalt per jaar zo'n 100 miljoen aan rente en
aflossing van buitenlandse leningen. Dat geld gaat hier naar
toe. Dat is 6,6 dollar per hoofd van de bevolking. Aan
gezondheidszorg besteden ze verdomme 2,2 dollar per kop. En
dat is niet omdat ze het niet anders zouden willen!"

"Maar wat heeft dat nou allemaal met dat millennium-probleem
te maken?"
Uit het cafee op de hoek heeft een wat oudere vrouw zich bij
de microfoon gevoegd. Tikkie aangeschoten. Ooit nog in de CPN
huurstakers in de buurt georganiseerd. "Snap je dat dan niet?
Big business, banken, Eurohoempapa, rijke landen en arme
landen da's geen natuurverschijnsel hoor. Die worden arm en
rijk gemaakt. En dat gebeurt in kantoren van bedrijven en
overheden vol met computers en chips en high tech. Maar dat is
geloof ik ouderwets, dus als je het niet erg vind ga ik terug
naar ons potje domino..."

Natuurlijk vindt Wired en NRC-H computerexperts die zich
zorgen maken. Ze zijn stinkend rijk en bang dat ze kopje onder
zullen gaan als het een chaos wordt. Wat olie was voor de
vorige technologische revolutie, is de IT voor deze. Van Texas
naar Sillicon Valley. En ook in Nederland zijn mensen te
vinden die het zich kunnen permitteren om hun huis van een
half miljoen in onderhuur te doen en met wat vrienden een
feestje in Australie te bouwen. Just in case...

Een autonoom die net het feest van de Nederlandse Bank in
Vredenburg, Utrecht, heeft helpen verstoren ("waarom heb ik
daar nou niks over in de krant gelezen?" denkt de LAP-
medewerker) vindt een medestander in een ouwe hip die langs
komt sloffen. "Dat zou een giller zijn, als de boel hier
knarsend tot stilstand kwam. En we hoeven er dus niet eens wat
voor te doen?" "Dan gaan de mensen misschien wel weer hun
eigen brood bakken (de ouwe hip)"; "een tijd rust. Autoloze
dagen. Lekker vrij. Stoppen met geld maken." (De autonoom,
enthousiast) "Moet je je voorstellen wat er op straat gebeurt
als er een paar dagen geen tv is. Party! Zie je je buren eens
een keer. Gaan ze het voorstellen alsof iedereen elkaar de
hersens in zal slaan, pfft, denk na en je weet wel beter."

Een leraar Nederlands op het balkon boven de straathoek waar
de interviews plaatsvonden, wil ook nog wat kwijt: "Kijk, wat
doet het er toe of je mil(l)ennium nou met een l of twee nnen
schrijft. Je mag hopen dat ze bij de redactie van NRC-H al de
overige taalfouten eruit hebben gevist. Voor zinnen als 'Een
aantal programmeurs hebben...' krijg je bij ons op school geen
handen op elkaar. Waarom moeten al die computer en
internettermen eigenlijk in het engels, ik snap er geen hout
van. Wat moet ik me trouwens voorstellen bij een 'media-
activist die de wereld afreist en een netwerk van vrienden
onderhoudt'? Maar vroeger was ik bij de Scholengroep Latijns-
Amerika en daar gebruikten we boeken over de dependencia-
theorie, van die Cardoso die nu president van brazilie is,
goede vriend van Pronk trouwens..."

"Hee joh, waar wil je nou naartoe. Make you point man". (de
autonoom en de hip samen).

"... Nou dat waren allemaal geleerde economen die ook vonden
dat de armoede van de een samenhangt met de rijkdom van de
ander. Lijkt me ook wel logisch; het geld moet ergens vandaan
komen. En nu komt m'n punt. Die Derde Wereldlanden zijn er nog
even belabberd aan toe als dertig of honderd jaar geleden. En
daar helpt geen extra foster-parentskindje bij. De meeste
mensen leven onder omstandigheden die wij niet eens een dag
uit zouden houden. Die hebben nog nooit een telefoon in hun
hand gehad, laat staan dat ze last hebben van weigerende
chips. Ja, het zal wel weer op ze afgewenteld worden, maan we
daar wat aan doen, of gaan we ons zorgen maken over het
doordraaien van onze stuitend egoistische
consumptiemaatschappij met z'n stompzinnige technologie-
wedloop? Misschien is die millennium-ramp wel een zegen. Neem
nou het feit dat ze die concordevluchten geschrapt hebben.
Daar kun je toch alleen maar blij om zijn?!"

De autonoom en de hip schoven bij de domino-vrouw aan tafel en
ze bespraken proestend het idee om de high-tech ramp een
handje te gaan helpen. Van die computerbureautjes gaan
saboteren die met veel belastinggeld aan het "debuggen" zijn,
internetpagina's over het probleem hacken, dat soort dingen.

Y2K GOED IDEE! schreef de punker later met een spuitbus op de
muur onder het balkon, toen de kroeg dicht ging.

Onze enqueteur probeerde zijn conclusies uit de straat-
interviews samen te vatten. "Het stomste van dat soort stukken
vind ik nog dat ze doen alsof hun probleem dat van de hele
wereld is." Daarna trok hij de gordijnen dicht om zich nog wat
te lezen over zijn enquete-opdracht voor de volgende dag; wat
te vinden van het feit dat internetserver Xs4all zich
heimelijk uitverkocht heeft aan de KPN en dat niemand zich
daar over verbaast.

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder