smallaxe on Wed, 23 Dec 1998 05:08:50 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: Grootkapitaal en underground?

"In KPN Telecom heeft XS4ALL een bedrijf gevonden dat niet alleen die
toegevoegde waarde heeft, maar ook als geen ander het unieke karakter van
XS4ALL begrijpt" -- xs4all

Dag Marja, verhelderende respons.
Ter nadere toelichting:
Het ging mij er helemaal niet om terug te vallen op een zwart-wit of
links-rechts denken, en evenmin om xs4all of wie dan ook in een underground-
of wat voor hoek dan ook te willen dwingen, wat dat dan ook al dan niet zou
mogen zijn. Het zal me eerlijk gezegd wat, wat dat is en wie er dan toe behoort.

Ik werd alleen een beetje misselijk van de jubelende berichten her en der
over de fantastische fusie. Uit bovenstaand citaat, waaraan Saatchi &
Saatchi nog een puntje had kunnen zuigen, maak ik op dat men bij xs4all zich
gedwongen zag, of ervoor heeft gekozen, te fuseren, & hiervoor als partner
de minste uit vele kwaden heeft gekozen. Prima. Wat dit, anders dan voor de
techniek, voor vooruitgang betekent op het gebied van "[the continued
expression of] its independent, critical view in the social debate on the
Internet" ontgaat me echter. Ik vind het gewoon onnozel geleuter. Sinds '89
is het bedrijfsleven doodleuk doorgegaan met waar het goed in is, namelijk
geld maken, koste wat het kost, zelfs als het een sociaal jasje (of een
sociaal ogende internetprovider) moet kosten. In die zin lijkt me de term
grootkapitaal niet minder relevant dan voorheen.

Laat iedereen vooral naar Australie of elders op vakantie gaan, maar laten
we elkaar dan geen mail sturen over bijv. de kritische bijdrage die deze
vruchtbare uitwisseling met het luchtvaartwezen aan de milieudiscussie levert.

Groet,
Sakhra -l'Assal

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder