Dick Verdult on Fri, 18 Apr 1997 14:07:01 +0200 (MET DST)

nettime-nl: Lieve Netty 01

                                                IBW, maandag 31 Maart 1997

Lieve Netty,
Wat een weken, wat een weken !
Nu J.D. Professor Grassmeyer bij mij e-mail heeft aangesloten zal ik je
voortaan zo bereiken, ipv per zegel.Ik hoop dat de techniek me niet in de
steek laat: de "manuals" zijn altijd te dik, net als jij (grapje).
Zojuist met de 20 anderen van het I.B.W. terug uit Calanda, Aragon. Ja, die
trommels ja. Ik heb ook meegedaan, mn handen zijn helemaal stuk ervan,
-goede smoes om niet te boekhouden deze week- ze gaan inderdaad, zoals
Bunuel zegt, na vier uur trommelen al lelijk bloeden.
Wonderlijk genoeg hebben we ook goed geslapen tijdens die dagen, tsja, want
als Lady Bikinina iets regelt, houd je hart maar vast. Nu sliepen we in een
in beslag genomen magazijn van een aanemer. Gratis tussen de stapels
marmeren tegels van het merk Venus. En werden 's ochtends gewekt met
uiterst schunnige Jota's (soort spaanse blues nummers), gezongen door
Pilar, de excentrieke dorpzangeres met een gouden hart (klinkt toch wel
iets anders als de zangeres "zonder naam").Wat heeft ze vaak onverbloemd ,
met haar gecultiveerde geitenstem, aan ons ontbijt gezongen over grote
zakken, goed bemeste konten, zwierige geslachtsdelen en kutten zo wijd als
een kerkdeur (ja, meid, echt waar!).
Hoef je niet te vragen wat een cultureel uitstapje dit weer is geweest, het
I.B.W. heeft er weer een hoop bagage bij.
We hadden ook speciaal vers bloed meegenomen: Gerard Rooijakkers (schrijft
bij de SUN -geen zeep), Rosa een hele goede en aardige antropologoide
fotografe (zelfs voor de VPROgids), Pieter Jan Smit (Rotterdams +
Intellektueel) die een film voorbereidt over Sjef Nas (dode kunstenaar,
weer een) en zijn grillig en eigenzinnig leven door communistische
werelden.
J.D. Woestijnhond heeft alles perfect op 10 uur digitale video opgenomen.
Die kan het.
M'n vent roept me, ik ga slaapen...je weet wel.

Je vriendin, Chantal vd Spijker Lispeldonk, stagiaire I.B.W.

PS: oh ja, en onze vriendin Jodiorg zou ook komen, die woont er
dichtbij....heeft ze godverdomme een heel ander dorp bezocht, en vond het
vreemd dat ze ons nergens tegenkwam...terwijl Calanda op het Internet
staat. Zij moet nog verder naar het zuiden, ze verdient een nog rustigere
omgeving (Dakar ?). Ze doet zo'n goed werk (kruip kruip slijm slijm)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
                                                   I.B.W., zaterdag 5 April 1997
Lieve Netty,
op onze nieuwe IBW-boot (11 ton staal, 120 PK, tien meter stahoogte) een
varende vergadering gehad. Dat werd zuipen.
De uitnodiging gezien voor onze tentoonstelling en performances in W139,
komende 11 april.  Jezus, dat vonden we maar niks. De vormgever is zoo
bescheiden geweest om zijn naam heeel klein op de uitnodiging te zetten,
net zo klein als...de meldingen en data over de tentoonstelling en
optredens. Het moest duidelijk iets beautifuls, zelfstandige kunst, worden.
Onze afbeeldingen zijn niet gebruikt, er staat een foto op, een soort
"stills". Het lijkt meer een melding voor zo'n modieus produkt a la Bang
and Olufsen. Dus: onze mailinglijst bestoken we er maar niet mee. Kijken
wie er dan komt alleemaal. Want we verheugen ons wel om daar een vette
puinzooi van te maken, met de tijdsdruk die er is, zal dat wel lukken. Het
moet allemaal over 1,5 week klaar zijn, maar wat ? In ieder geval het
openingsoptreden "Abracalanda". Dat wordt vet, en lang natuurlijk.
Neem het dus niet persoonlijk als je geen uitnodiging van ons krijgt.
Je vriendin, Chantal vd Spijker Lispeldonk, stagiaire IBW.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
                                                 IBW, vrijdagnacht 11 April 1997

Lieve Netty,
het zit er weer heel effe op. We zijn weer tekeer gegaan. Het is nu 4 uur
's ochtends, eindelijk thuis, en maar een tequilatje gevat. Die terugreizen
naar Eindhoven zijn altijd geweldig. We hebben ons optreden gedaan, de
tentoonstelling heeft al enige vorm gekregen, maar natuurlijk nog lang niet
klaar. Waarom zou het klaar moeten zijn ? Is een opening meteen de dood van
een idee, of althans een tijdelijke invriezing ? NEE.
Het was er druk. We hebben zeker een klein uur getrommeld, in onze
paddestoel pakken, en maar cirkels draaien rondom de Leugen Ophaaldienst.
Ik krijg straks een nachtmerrie als ik denk aan de hoeveelheid
vuilniszakken die we de afgelopen week hebben gevuld en daar neergezet, het
is een toren van zo'n acht meter geworden. Een oude zwerver die langskwam
noemde het de toren van babel.
Dat trommelen was geweldig, jammer dat je nog steeds in die ijzeren long
moet zitten. Je had het moeten meemaken. Het geluid in die galmbak, en die
mensen die verbijsterd keken, vooral omdat we gewoon doorgingen. Na een
paar rondjes dropen de eerste kolonnes al af (naar een volgende opening met
rondlopende commissieleden natuurlijk). Echter, degenen die bleven hebben
allemaal genoten van de Cold Amigas die we daarna deden, en van de twee
hele korte Jotas (over Formaline en de Modem) die Marcorama en Goldsinger
in het cafe even zongen, met mandolinespelers erbij (de Nieuwe Mieren, uit
Zeeland).
Nog iets, echt fantastische timing: onze 33 toeren werd vandaag door
Staalplaat afgeleverd. Ziet er oogverblindend uit. Fullcolor Picturedisk
met 40 minuten duitse optredens van ons. Wat kan een LP lekker klinken,
zwoeler dan een DAT, dat merkten we nu allemaal. Niemand vindt de titel
(Unterwegs Zum Documenta) brutaal, ze vermoeden dat we inderdaad ook in
Kassel zullen zijn. We horen wel binnenkort van O2 of dat doorgaat, en
anders...dan wordt het maar "Voorbarig Yugoslavie", daar zijn we met onze
Brabofax uitgenodigd.
Het gaat wel lekker allemaal, en mijn collegas zijn erg sympathiek. Het is
gek hoe juist een paniekbeleid iedereen kan stimuleren. Morgen wil een
journaliste Goldsinger spreken. Ben benieuwd wat het wordt.
Studio Brussel heeft ons ook nog geinterviewt, het programma Frituur
Victoria, goeie meid, die Chantal (Zij heeft ook zo'n mooie naam). Ze gaf
complimenten over onze site, ze vond het "erg, werkelijk heel erg TOF" Toen
Goldsinger dat hoorde, hij kon het niet geloven: Echt waar ? Heb je
werkelijk de site bezocht ? Vet he ?" Dat begreep ze niet, Vet ? Terwijl ze
zelf in de frituurbranche zit. In ieder geval, ze wil verder met het
uitzenden van delen van onze radioprogrammas. Dus na amsterdam, Antwerpen,
komt nu ook Brussel. Als er nog een land bijkomt kunnen we subsidie gaan
scheppen als multilateraaltjes, denk ik.
Laten we het hopen.
Ik val om, de vogels fluiten al weer, en de komende dagen moeten we nog wat
aan de tentoonstelling doen, EN duitsland voorbereiden. Da's volgende week
weer.
Daag, Chantal vd Spijker Lispeldonk.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
                                                     IBW, dinsdag 15 april 1997
Lieve Netty,
Ik hoor je alweer denken, een dagboek op Internet. En of dat moet. Ik vind
van wel. Stel je toch voor dat Anne Frank dat had kunnen doen...wat was er
niet allemaal voorkomen?
Vandaag iets geweldigs meegemaakt, iets zeer ontroerends. Ik had je toch
verteld dat J.D. Marinada naar Cuba ging en daar onze vrienden van Banco de
Ideas Z zou bezoeken, en een harde schijf zou overhandigen, zodat ze weer
verder kunnen op Internet ? En inderdaad, hij is er geweest, en heeft hun
ook onze speciaal voor hun gemaakt radioprogramma (in het spaans)
aangeboden. Die  uitgekookte klootzak, hij heeft zn video op een kast gezet
en candid opgenomen toen ze er met een stel naar luisterden. Die gezichten
van die cubanen toen ze Zionlogisch en Goldsinger in het spaanse hoorden
zingen op Cubaanse Son muziek, en dan nog die Korg's er doorheen. Dat moet
bizar geweest zijn voor die lui, je hoort ze op de video roepen "Wat een
heel ander concept van radio doen die jongens daar in Holland". Da's maar
goed dat ze niet Hilversum 3 horen dan.
J.D. Mammaluk heeft er videograbs van gemaakt, en nu hebben we ze op
stikkervellen op de tentoonstellingsvloer geplakt. Een prachtige serie, ben
benieuwd of er bezoekers zijn die zich zo verlagen dat ze ook naar de vloer
kijken...lage kunst.
Nog iets, mijn god ! Die journaliste van afgelopen zaterdag, ze heet Renee
Steenbergen of zoiets, dat was schijnbaar een ramp op benen. Goldsinger
moest er speciaal voor naar Amsterdam gaan, daar had ze om gevraagd. Wat
bleek : Madame was tijdens ons optreden na zo'n twintig minuten weggegaan
"Tsja, want wat moet ik met zoiets ", dat was haar taal . Een duidelijk
ik-tijdperk patientje. "en het is nog niet af, wat moet ik mijn publiek
zeggen...ik heb zoiets van" dat soort holle leegheden zonder soul.
Goldsinger ging over z'n nek. Het schijnt dat ze zijn gescheld door de galm
in de ruimte goed heeft gehoord. Ik lach me kapot, hebben we eindelijk weer
eens pers, sturen ze zo'n Lady Barkruk met Bloknoot. Goldsinger meost haar
nota bene nog even opsommen wat op de avond (toen ze wegliep) nog meer door
ons was gedaan. Hij had gvd iets moeten verzinnen, eens kijken of ze dat
ook nog beschrijft ! Ik durf te wedden, als er vrijdag iets van in de NRC
staat (schijnt toch een goede krant te zijn) dat ze begint a la "Sommige
kunstenaars denken dat met de Bulten Vet van Joseph Beuys meteen een
vrijwaring is ontstaan voor "gemakkelijk van af komen", zoiets zal ze wel
met haar tiepmachientje er uit persen. Ik hoop echter dat ze niks schrijft.
Dan heeft zij weer een rustdag om haar kunstgeschiedenis weer lekker door
te bladeren, en wij geen last van stigma's.
Toennet nog 4 mini-walkietalkies gekocht, van die kleine krengen die
uitsmijters voortaan dragen zodat ze net te laat bij een schietpartij
binnen kunnen komen stormen. Ik vermoed dat we er heel wat mee gaan doen,
zowel in Duitsland als op 2 Mei, weer in W139.
Mooie zaal, daar, wel moeilijk. Is altijd al zo afgewogen gebruikt. Je kunt
de Mekka-steen ook niet even een nieuw lakje geven, ongestraft. Iedereen
moet even op z'n knietjes...maar dan ook het publiek godnondedju !
Je had gelijk, meid, het schrijven, ook al maak ik taalfouten, is toch een
intieme vorm om je gedachtes uit te wisselen, het is alleen zo klote dat
het zoveel tijd kost om te lezen...dat is het nadeel. Konden we maar
telepathisch met elkaar omgaan...nee toch maar niet...want dan wisten onze
vijanden ook wat we gingen doen.
Ik MOET ophouden, straks komt de bus voor Duitsland...na de optredens gaan
we ook een dag naar de Sachsische Schweiz...filmopnames maken. Lekker toch
!
Sayonara auf wieder sehen, Chantal, gelukkige stagiaire vh IBW.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder