Tjebbe van Tijen on Sun, 3 Mar 2019 20:46:08 +0100 (CET)

[Nettime-nl] JOKE KAVIAAR POLDERT NIET of hoe een activiste voor vluchtelingen-rechten in Nederland staats betutteld wordt

Deze posting is verlaat, maar Joke zit nog in ’t gevang te Nieuwersluis …
Per vergissing eerst verstuurd met venog niet aangepast email adres voor deze lijst..

Geïllustreerde versie op mijn blog:
https://limpingmessenger.com/2019/02/17/joke-kaviaar-poldert-niet-of-hoe-een-activiste-voor-vluchtelingen-rechten-in-nederland-staats-betutteld-wordt/ <https://limpingmessenger.com/2019/02/17/joke-kaviaar-poldert-niet-of-hoe-een-activiste-voor-vluchtelingen-rechten-in-nederland-staats-betutteld-wordt/>

Tjebbe van Tijen

Mijn oog viel - in het voorbijkomen van die nooit eindigende stroom aan berichten (op Facebook & andere sociale media...) op een tekst betreffende de activiste JOKE KAVIAAR die ik enkel uit de verte ken, maar wel al gedurende jaren signaleer... haar stijl is niet de mijne, maar toch ben ik attent op haar niet aflatende acties voor het welzijn van vluchtelingen die hier over de grens komen en slecht behandeld worden en hoe zijzelf bij haar acties de grenzen van wat de rechtstaat heet pleegt te overschrijden... jazeker er is bij mij een zekere mate van bewondering gegroeid over de jaren voor het compromisloze in haar.  Een decennium nu sleept een rechtszaak van de staat tegen haar, zij wordt beticht van opruiing in haar manifest "Waar blijft de Hollandse opstand?" van 25 juni 2008 <https://13-september.nl/wp-content/uploads/2008/06/Waar_blijft_de_Hollandse_opstand.pdf>. [ref 1] Hierin roep zij op de kantoren van de IND te bestormen, leeg te trekken en te vernietigen, om kniptangen uit te delen om de hekken rondom kampementen met opgesloten asielzoekers door te knippen. Het is provocerende taal, jazeker, maar wie met de trein van Amsterdam Centraal richting Schiphol reed heeft jarenlang zo'n behekt en becameraat opsluitcentrum kunnen zien even voor Station Sloterdijk aan de rechterkant. Ik moest altijd mijn schuldgevoel wegslikken als ik het zag.  Zoiets kweekt enig begrip voor Joke's directe taalgebruik.
~
Op de Plantagemiddenlaan in Amsterdam staat een monument van de beeldhouwer Wessel Couzijn ter nagedachtenis van de verzetsgroep die het bevolkingsregister, waaronder de kaarten met een stempel 'J' en een part 'ruitertje', met brandbommen in de fik gestoken hadden. Dat was op 27 maart 1943 en een paar maanden later was de operatie van het afvoeren van de mensen behorende bij die apart gemerkte kaarten al succesvol afgesloten. Tot op de dag van vandaag wil men enerzijds publiekelijk niet herinnerd worden aan dat door Amsterdamse ambtenaren in opdracht van de Duitse bezetter gemaakte registratie-systeem en bejubeld men anderzijds de helden van de brandbom aanslag.

[forto met explosiven uit 1943]Titel: Twee slagsnoeren met slagpijpjes Omschrijving: Enkele stukken trotyl, twee windsels voor leukoplast, een paar handschoenen en flessen, voorheen gevuld met petroleum of benzine, in beslag genomen door de politie in het gebouw van het gemeentelijk Bevolkingsregister, Plantage Kerklaan 36-38, na de brandaanslag in de avond van 27 maart 1943. Documenttype: foto Collectie: Archief van de Gemeentepolitie Datering: 28 maart 1943 Geografische naam: Plantage Kerklaan[/caption]

Die historische feiten zitten in mijn achterhoofd als ik in de opruiende tekst van Joke Kaviaar waarvoor zij veroordeeld is lees:

Waar blijft de Hollandse opstand? Wie gaat er mee om de kantoren van de IND te bestormen en leeg te trekken, de archieven en computers te overgieten met benzine en door vuur te vernietigen? Wie helpt de moderne Gestapo te stoppen dossiers over ongewensten aan te leggen? Wie gaat er mee met sloophamers en shovels, om de muren van de deportatiekampen en gevangenissen te slechten? [ref 1]

De vergelijking die door Joke Kaviaar gemaakt wordt gaat mank, dat moge duidelijk zijn. Wel zijn er enige overeenkomsten op onderdelen, wat betreft registratie, opsluiting, vervolging en op transport stellen. Nee de IND is niet gelijk aan de Gestapo. Nee de Nederlandse staat is niet uit op de massa-vernietinging van asielzoekers. Toch blijven er de associaties, zeker als we het drama van hen die op de vlucht waren voor wat stond te gebeuren in het Derde Rijk in de periode 1933-1940 in herinnering brengen en hoe onvolkomen de Nederlandse overheid daarmee destijds omging. De vraag is dan ook waar voor het Nederlandse justititie-apparaat de grens lag en ligt tussen verbod om op te roepen tot het plegen van geweld tegen instellingen van de staat en censuur op het maken van een vergelijking tussen de praktijken van de Gestapo en de IND (Immigratie en Nationalisatie Dienst).
~
Er is een aparte website over dat slepende proces <https://13-september.nl/promoveren-degraderen-en-controleren-joke-k-uit-nieuwersluis/?fbclid=IwAR3-5CCKiLy2turDr3aRh6C2m6ahQt5QwhWexd7ynO6q0ALpVbdnULxI_PE> tegen Joke Kaviaar en hoe haar nu - na het doorlopen van alle processen en beroepsmogelijkheden - een gevangenisstraf wacht (waarschijnlijk) in de vrouwengevangenis van Nieuwersluis... een gevangenis gevestigd in een vroegere kazerne van de landmacht waar vroeger nog bestrafte dienstplichtige soldaten opgesloten werden.
~
"Nieuwersluis" was een dreigterm een halve eeuw terug. Ik ben er als recalcitrant dienstplichtig soldaat bijna in terecht gekomen (net ervoor kwam ik op request uit dienst na12 maanden omdat ik een studiebeurs in Italië had gekregen)... ik ken veel verhalen van vrienden en kennissen uit dat oord...
~

Zo kwam het dat ik keek naar die link en de tekst over wat Joke Kaviaar "DE BAJES VAN DE DE KAFKAESKE NEEDERLANDSE POLDER " noemt. Hierbij dan haar tekst + een plaat die ik ter ere van haar volharding zojuist maakte (het beeld van Joke met de megafoon is een filmfragment van een demonstratie in Ede in het jaar 2013) [ref 2], de achtergrond de vroegere Koning Willem III Kazerne, nu vrouwengevangenis.

https://youtu.be/AUnojA9Bhbw <https://youtu.be/AUnojA9Bhbw>
Hieronder dan het  arrogante penitentiaire protocol van de staat der Nederlanden. Het zegt alles over de superieure gelijkhebberigheid van het systeem. Dit is weer HuichelHolland op zijn best. Kijk naar hoe een staat met dissidenten omgaat en je weet hoe het met het democratisch gehalte ervan gesteld is... het opgeheven-vingertje-Nederland schendt de rechten van haar eigen burgers niet zozeer met fysiek geweld maar met staatsbetutteling.
~
Joke geeft puntig commentaar op al dat.
~
"JOKE POLDERT NIET"
~
"Het is typerend voor de Kafkaeske Neederlandse polder die ook in de bajes is doorgedrongen. Altijd maar doen alsof alles in redelijkheid en overleg tot stand is gekomen. Dit soort brieven krijg je ‘buiten’ bijv. ook van de sociale dienst of het UWV. Een afspraak? Nee, ik heb geen afspraak gemaakt, men bepaalt gewoon dat ik daar moet zijn. “Reden van bezoek: taalmeter en reflector”, een test en een vragenlijst over “hoe je op dit moment in je vel zit.” Een open-deur-vraag wat mij betreft (pun intended). In Ter Peel ontving ik reeds een “vragenlijst voor de afdeling Detentie en Re-integratie (casemanager)”: “Deze vragenlijst dient u volledig ingevuld retour te sturen naar uw casemanager. Sprekersbriefjes worden pas in behandeling genomen, als deze lijst retour is gestuurd.” En “De ingevulde lijst wordt ingevoerd in een computersysteem dat correspondeert met uw gemeente.” Ik heb deze vragenlijst niet ingevuld. Vorige week werd me door de ‘casemanager’ hier ook al gevraagd of ik deze nog ging invullen. “Nee.” Het is pure dwang, bemoeizucht met je privéleven met vragen over ‘persoonlijke omstandigheden, ID-papieren, inkomen/werk/dagbesteding, schulden, huisvesting/onderdak, zorg en reclassering’ en een schending van je privacy. Immers: alles wat je gedwongen wordt in te vullen, wordt ongevraagd gedeeld met derden zoals de gemeente. Dit formulier en de ‘afspraak’ zijn de opmaat voor het “zoveel mogelijk in overleg met u” opstellen van “uw detentie- en re-integratieplan (D&R-plan).” (bron: huisregels Nieuwersluis, hfdst.2.5: ‘dagprogramma, beveiliging nen toezicht op maat’). Het is voorwaarde voor “promotie” vanuit het ‘basisprogramma (rood) naar het ‘plusprogramma’(groen). Voor langgestraften hangt hun ‘detentiefasering’ vervolgens ook weer af van deze ‘promotie’, en dus zaken als verlof en een opener regime in de laatste periode. Daar komt nog bij dat wat vroeger ‘vervroegde invrijhedstelling’ was, sinds 1 juli 2008 voorwaardelijke invrijheidsstelling is." [ref 3]
~

ref 1: Manifest in PDF formaat "Waar blijft de Hollandse Opstand", 25 juni 2008.
https://13-september.nl/wcontent/uploads/2008/06/Waar_blijft_de_Hollandse_opstand.pdf <https://13-september.nl/wcontent/uploads/2008/06/Waar_blijft_de_Hollandse_opstand.pdf>
ref 2: https://www.youtube.com/watch?v=AUnojA9Bhbw <https://www.youtube.com/watch?v=AUnojA9Bhbw>
ref 3: https://13-september.nl/promoveren-degraderen-en-controleren-joke-k-uit-nieuwersluis/?fbclid=IwAR3-5CCKiLy2turDr3aRh6C2m6ahQt5QwhWexd7ynO6q0ALpVbdnULxI_ <https://13-september.nl/promoveren-degraderen-en-controleren-joke-k-uit-nieuwersluis/?fbclid=IwAR3-5CCKiLy2turDr3aRh6C2m6ahQt5QwhWexd7ynO6q0ALpVbdnULxI_>