Tjebbe van Tijen via Chello on Tue, 12 Nov 2013 16:46:50 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Amsterdams VVD-raadslid Robert Flos wil herkenbare dwangarbeiders in de straten op naar de EU Gulag!

Zo zie/lees ik het stadsnieuws: EU GULAG of USA CHAIN GANG in een nieuw jasje gestoken op initiatief van de partij met de meeste wetsovertredende volksvertegenwoordigers, de VVD

Voorde bijbehorende prent zie

http://www.flickr.com/photos/7141213@N04/10817862774/

Ditmaal treedt Robert Flos voor het voetlicht wij zien hem staande in de Reguliersdwarsstraat.... bij het opruimen van de rommel achtergelaten na weer een succesvolle Gay Pride (want waarom zou de Stadsreiniging die het al zo druk heeft, niet een extra handje geholpen kunnen worden door de voorstanders van dit grootse festijn?)

Als ik Het Parool van vandaag goed lees staat daar:

"Robert Flos wil de uitvoering van werkstraffen in Amsterdam zichtbaarder maken en Amsterdammers meer betrekken bij de invulling van de werkstraffen. Flos vindt dat veroordeelden felgekleurde hesjes moeten dragen als ze de stad in gaan voor hun werkstraf. Op de hesjes moet 'Ik werk voor de samenleving' komen staan. Ook moet er een overzichtspagina op de website van de gemeente komen waar alle werkstrafprojecten op terug te vinden zijn. 'Het is ontzettend belangrijk dat Amsterdammers zien dat een werkstraf daadwerkelijk een serieuze straf is en dat de daders op deze manier ook echt nuttig werk voor de stad verrichten', aldus Robert Flos, "
http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/3543295/2013/11/12/Werkstraffen-Amsterdam-zichtbaarder-door-felgekleurde-hesjes-en-site.dhtml

Ik stel me voor dat dat felgekleurde hesje met de traditionele Sing Sing strepen vormgegeven wordt.

En dan komt er nog een gedacht bij mij op... zou het niet goed zijn als alle volksvertegenwoordigers ook een FEL GEKLEURD HESJE aan krijgen met dezelfde tekst:

'IK WERK VOOR DE SAMENLEVING"

Dat kan zeker geen kwaad, want eenmaal op het pluche gezeten wordt dit adagium vaak vergeten.

"Is dat van de Gulag nou niet overtrokken?" Sommige lezers alhier zullen zich dat afvragen. Ik mijn antwoord zou dan zijn: Ja en Nee. Ja want wij mogen dankbaar zijn dat wij niet meer leven onder zulk een regiem van ongecontroleerd straffen en dwangarbeid in kampen als basis van de staats economie. Nee, de voortdurende aanvallen op verworven rechten, betaald uit volksverzekeringsgelden waaraan het grootste deel van de bevolking bijdraagt, waarbij werklozen gedwongen worden om hen niet passende arbeid toch te accepteren, door opgelegde straffen van inhouding van uitkeringen (zoals in onze EU mede lidstaten nu aan de orde is) dat wordt ook door de VVD zo gepropageerd en zo wordt de dwangarbeid via een achterdeur ingevoerd en van kwaad komt het altijd tot erger.

Het gemeenteraadslid reageerde direct op mijn aan hem gerichte Twitter

"@tjebbe misschien goed dat je eerst mijn voorstel zelf leest voordat je zo'n buitensporige karikatuur ervan maakt! vvdamsterdam.nl/article/4270/V…"

De link is: http://vvdamsterdam.nl/article/4270/VVD-wil-zichtbaardere-werkstraffen-in-Amsterdam/

Mijn Twitter terug is als volgt:

"@RobertFlos  heb je voorstel van meet af aan goed begrepen: gestraften zichtbaar op de openbare weg Mijn karikatuur verduidelijkt dat aspect"

NB De plaatsing van een kenteken op knieën en borst van de gevangeniskleding, zoals ik hier door het betreffende raadslid laat 'showen' is ontleend aan de Gulag methode van het merken van gevangen, deze hadden hun kampnummer op de knieën van hun kleding... (ook makkelijk voor het richten van het geweer bij een vluchtpoging).

Naschrift: op 31/8/2012 publiceerde ik deze prent die reageerde op een uitspraak van Staatssecretaris Fred Teeven (VVD): "Publieke schandpaal voor criminelen werkt bevorderend."
Met een prent "Teeven's Publieke Schandpaal Aan De Kaak gesteld"
http://www.flickr.com/photos/7141213@N04/7900413974

Het is dus niet zo dat het Amsterdamse gemeenteraadslid er bijzondere persoonlijke ideeën op nahoudt, hij volgt gewoon keurig de VVD partijlijn van straf als wraakneming (dat mag karikaturaal taalgebruik zijn, maar daarin ben ik niet 'de meester' en slechts een beginneling, Teeven weet dat heel veel beter te doen).