PLANETART on Fri, 18 Feb 2011 16:40:57 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Lekken bij Wikilekken: 'n mooie boel!

Wat sturen jullie allemaal mooie woorden, eerst Karin, door in haar eerste mail stellingen te plaatsen waar het grootste deel van ons, denk ik, allemaal 100% mee eens is. En daarna dat we iets moeten doen (ik heb trouwens van Balkenende ooit gehoord tijdens een hoorcollege dat hij zei dat 80% van de wetgeving hier in Nederland door Brussel bepaald is). Daarna Eric die het belang van discussie adresseerde. Daarna nog meer, soms poëtische woorden. Ook Karin die hoopte via hardop nadenken en bespreken hoe we dingen wel en niet willen (geparafraseerd in mijn eigen woorden). Maar wat kan er nog meer behalve een nettime discussie? Kunstenaarsinitiatieven die (evt na lezen van nettime ;)) via expositie een vertaalslag leggen voor het brede publiek in technologie, die soms wat abstract is of alleen lijkt te bestaan uit consumer-ready producten, dmv expo en paneldiscussies meer bekendheid creëren bij het brede publiek met technieken en technologische onderwerpen en zo sneller "het enge", het "ver wegge" of het "machteloze" wegnemen en plaats maken voor kritisch nadenken, nieuwe ideeën en discussie. Dat zie ik ook als belangrijke rol van de media of technologie kunst: een vertaalslag leggen en mensen uitnodigen tot kritisch nadenken over gerelateerde onderwerpen, aangedreven door kunstenaars, filosofen en kunstorganisaties. Hiernaast ben ik nog steeds op zoek naar ideeën voor geniale acties. Het massaal de straat opgaan vind ik niet altijd creatief genoeg, zeker niet in een tijd met zoveel mogelijkheden zoals sociale media. Het creëren van filmpjes, ludieke acties, lichtkranten a la Financieel Dagblad (zoals bij PLANETART afgelopen winter) maar dan met parodie op de berichtgeving, de YesMen New York Times-versie met ideale nieuwsberichten, de Nederlandse tegenhanger Volkskrant, de anti-VVD-totalitaire-straf-marketingtechnieken van de VVD vorig jaar, volgens mij kan het nog veel leuker! Zo droom ik al jaren over wat nou de meest effectieve manier is om pure-money-based beslissingen aan te pakken, ik baseerde mijn studiekeuze (Bedrijfswetenschappen) en masterscriptie erop, heb wetenschappelijk aangetoond dat profit-based beslissingen niet leiden tot de beste organisational performance, begon gastcollege's te geven aan de VU over onderwerpen als Privacy (wat bij Marketing colleges niet eens behandeld wordt), keek naar onze RAF geschiedenis en droomde over legers met intelligent-young-little-girls die onze machthebbers wellicht zouden kunnen beïnvloeden als bloemetjes en nieuwe prioriteiten konden tonen in beslissingsstrategieën. Ook de hackers en oude hackers-gedachten zijn een machtig gegeven: krijgen we geen openheid, dan leggen we gewoon heel internet plat. Of tenminste te sites van grote bedrijven als Mastercard, en evt in de toekomst, ook het verkeersnet en ziekenhuizen voor miljonairs? Waar eindigen we? Alles is dichterbij dan je denkt, macht uitoefenen op de wereld klinkt ook veel moeilijker dan dat het uiteindelijk is. Het komt gewoon neer op slimmigheid, lef en creativiteit.
En graag hoor ik jullie creativiteit in het bedenken van leuke acties :)

Dan doe ik evt wel een stukje lef ;)

groetjes, Viola