Tjebbe van Tijen via Chello on Sat, 6 Nov 2010 02:01:19 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Ljoedmila Chodynskaja: Laten we een wandeling maken door Amsterdam

Ljoedmila Chodynskaja: Laten we een wandeling maken door Amsterdam

laten we een wandeling maken door Amsterdam
het over marihuana hebben
de avond spreidt zachtjes de gesprekken uit
de avond omsnoert stevig de blikken

laten wij ons haasten om naar de jazz van de regen te luisteren
in het âAltoâ van nachtelijk Amsterdam
ouderwets met zijn tweeÃn bij de schoorsteen
zonder liefdesverklaringâ dat voor

de noot regen
vloeide samen met de noot jazz
tot de compositie van nachtelijke extase
de noot regen
haalde de gril van de snaar er tot het uiterste uit
om de toonladder âwijâ te spelen

[psycho-geografische prent]

Vanmorgen vond ik in mijn brievenbus het Tijdschrift voor Slavische Literatuur van oktober/november 2010, eenvoudig uitgeven, altijd met verfijnde inhoud en deze keer trof mij het werk van de in Amsterdam wonende Russische dichteres Ljoedmila Chodynskaja (ÐÑÐÐÐÐÐ ÐÐÐÑÐÑÐÐÑ) met een inleiding en in een vertaling van Denis Loffe. De stad waar ik woon, gezien en gevoeld door niet Nederlandse ogen en andere zintuigen, heeft mij altijd aangetrokken, omdat ik vaak moeite heb de stad nog met een blik zonder oordelend weten te kunnen zien. Als lezer van een ervaring van een ander kan ik mij zo weer een eigen beeld van de stad maken. Tijdens het lezen kwam mij een recente foto die ik op een late avondwandeling maakte in gedachte en met een paar handelingen vloeide enkele â wellicht al te letterlijke â beeldassociaties daar doorheen.

De volledige versie met psycho-geografische prent en links staat op

http://limpingmessenger.wordpress.com/2010/11/06/ljoedmila-chodynskaja-laten-we-een-wandeling-maken-door-amsterdam/

November 6, 2010 by Tjebbe van Tijen