hans groenewegen on Sun, 16 May 2010 14:52:08 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] opstandige dauw

Ls,

langs deze weg wil ik uw aandacht vragen voor een opmerkelijke uitgave. Volgende week verschijnt bij uitgeverij Wereldbibliotheek Opstandige dauw, een bloemlezing uit het werk van de Iraanse dichter Ahmad Shamlu (1925 – 2000). Bij de vertaling van Sharog Heshmat Manesh ben ik als redacteur betrokken geweest. De verschijning van deze bloemlezing wordt zaterdagavond 22 mei gevierd met een Iraans-Nederlandsprogramma in de Openbare Bilbliotheek van Amsterdam. Daar zal onder andere H.H. ter Balkt in dialoog gaan met het werk van Shamlu. Op mijn website www.hansgroenewegen.nl kunt u kennismaken met de achtergronden ervan. Ik heb daar het nawoord van de vertaler opgenomen. Een eerste proeve van Shamlu's werk vindt u hieronder. ''In deze blinde steeg'' is een gedicht dat in het afgelopen jaar opnieuw urgent is geworden.

Ze ruiken aan je mond
of je soms gezegd hebt dat je van me houdt.
Ze ruiken aan je hart
het zijn vreemde tijden, liefste

Bij de wegblokkade
wordt de liefde
gegeseld.

We moeten de liefde in de kelder verbergen

In de hoeken van deze kille blinde steeg
                           voeden ze hun vuren
                                             met liederen en poëzie.

Voorzichtig, denken is gevaarllijk.
Het zijn vreemde tijden, liefste

Wie ’s nachts op de deur klopt
komt om het licht te doven.

We moeten het licht in de kelder verbergen

Kijk, met hun bloederige hakblokken en bijlen
hebben de slagers
de wegen bezet
het zijn vreemde tijden, liefste

ze snijden de glimlach van je lippen
ze snijden het lied uit je mond.

We moeten de vreugde in de kelder verbergen

Kanaries worden geroosterd
op een vuur van lelies en jasmijn
het zijn vreemde tijden, liefste

De zegedronken duivel