Tjebbe van Tijen via Chello on Tue, 2 Mar 2010 11:40:52 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Voor iedereen die straf verdient: ZALM!

Voor iedereen die straf verdient: ZALM!

Maart 2, 2010 bHinkende Bode/Limping Messenger Tjebbe van Tijen

Soms maakt de actualiteit dat een beeld wat je ergens eerder gezien hebt je in herinnering komt. Dat gebeurde mij vanmorgen nadat gisteren de halve deconfiture van Gerrit Zalm tot het nieuws-van-de-dag behoorde. In mijn vrijwel dagelijkse bijgehouden verzameling van digitale krantenknipsels kon ik het bewuste beeld vlot vinden, het was een foto geplaatst bij een artikel verschenen in het gratisblad De Pers van 17 augustus 2009. Het artikel kopte: “Koninkrijk der Woekerpolissen” en de foto toont ons het bekende schaterende gezicht van Gerrit Zalm aan de koffietafel bij Dirk Scheringa. Blocnote en pen liggen op tafel naast de koffiekopjes en op het blocnote ligt een bril, die kennelijk niet van Gerrit Zalm is, die zijn bril nog op heeft, die bril moet dus van Dirk Scheringa zijn en dat kan – terugblikkend – veel verklaren. Zalm zag het allemaal wel, maar Dirk had de verkeerde bril en zag daardoor de verkeerde cijfers. Daar waar Zalm met volle overgave lacht en zelfs ter ondersteuning daarvan nog met de vlakke hand op de tafel heeft geslagen, meesmuilt Scheringa, wat voor degenen die het Hollands niet kennen betekent dat hij een ‘ongelovige glimlach’ op zijn gezicht tovert. De staande klok van een neo-klassiek West-Fries model staat op tien minuten voor twee, dat betekent dat vijf-voor-twaalf al weer enige tijd gepasseerd is. Links onder is voor het scherpe oog van een kunstkenner nog een waarschijnlijk voor de AMRO-bank verborgen gebleven kunstwerk te zien: een met tjalken beschilderde melkbus. Aan de wand  nog een portretschilderijtje dat bekend staat als “De man met de gouden das” en in een wissellijst – want Scheringa kan als het moet zuinig zijn – de spreuk van de dag. Dat laatste was me verleden jaar toen ik die krant inkeek niet opgevallen, maar het kan zijn dat wat daar te zien is de bron van al het voor de fotograaf tentoongespreide vermaak is geweest.

[desbetreffende foto]

http://limpingmessenger.wordpress.com/2010/03/02/voor-iedereen-die-straf-verdient-zalm/