ravage on Sat, 17 Oct 2009 16:15:12 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] 'Kill Mugabe'

De jongens van Verhagen

Eerlijk is eerlijk, het was een ideetje van Max Verhagen. Eén keer in het voorjaar, tijdens de borrel na de ministerraad. Middelkoop begon weer over wat hij met al die veteranen aan moest, als we straks in Ghani blijven hangen. Zorg nou dat je in Nederland een club krijgt, antwoordde Max, waar die lui worden opgevangen. Een soort vreemdelingenlegioen maar dan wat beter verpakt, zei hij ook nog. En liefst alleen voor mannen, want daar heb je hier in Holland natuurlijk de meeste last van.

Dat hebben ze bij Defensie in hun oren geknoopt en ik moet zeggen dat ze er de afgelopen maanden flink aan getrokken hebben. Dat komt ook door Balk, hoor! Die kreeg er lucht van en zag zijn kans schoon. Je weet wel, de frustratie over de hilariteit in de Kamer, toen hij drie jaar geleden een lans brak voor de VOC-mentaliteit. Dat zit hem nog steeds dwars. Van hem schijnt ook de suggestie te zijn dat het een ontwikkelingsorganisatie moet worden genoemd. We hadden het toch niet voor niets al die jaren consequent over een vecht- én opbouwmissie gehad?!

Maar het heeft al met al nog heel wat voeten in de aarde gehad. Als je eens wist, wie er alleen al bij verschillende ministeries in Den Haag aan te pas gekomen zijn. En dan nog de AIVD en de Nationale Coördinator. Die zingen de laatste tijd wel een toontje later, sinds de zeperd met de jongens die Kenia ons heeft uitgeleverd, maar toch. Koenders hebben ze erbuiten kunnen houden, al betwijfel ik soms of dat echt gelukt is. Misschien doet hij gewoon, of zijn neus bloedt. Een raspoliticus die man, weet ook goed wat zijn plaats is.

En die naam! Dat is gewoon een geweldige vondst, vind je niet? New Involvement Foundation, kortweg NIF. Daarmee kun je iedereen inpakken. Hebben we ook al gemerkt, vooral internationaal. En je kunt er echt mee uitstralen dat je tot in je ziel bewogen bent door het lot van de armsten van de armsten in de wereld. En dat je het alleen maar doet voor die mensen. Enfin, dat is allemaal keurig in het persbericht gekomen.

Hoe vind je trouwens die aankondiging van De Balie? How to Kill Mugabe. Mooi hè? Ik ben benieuwd wie er donderdag door een gaatje in het gordijn komen gluren. Ik weet toevallig dat Balk die avond niks in zijn agenda heeft staan.

Theo Ruyter

aanvullende info:
http://www.newinvolvement.nl/
http://www.ravagedigitaal.org/2009/zeepkist02/persbericht.htm