Geert Lovink on Fri, 18 Sep 2009 15:45:29 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] 4th Buddhist Film Festival Europe 2009 (Amsterdam, 3-5 okt.)

4th Buddhist Film Festival Europe 2009
zaterdag 3 t/m maandag 5 oktober

PATHÉ TUSCHINSKI 3 oktober
Reguliersbreestraat 26-34, Amsterdam e10.-

DE BALIE 4-5 oktober
Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam

informatie / information: http://www.bffe.org
info@bffe.org

prijzen / entrance fee: e7,50 –screening;  passe-partout e27,50

Als oud-directeur van het International Film Festival Rotterdam denk ik iets te weten van film en van festivals. Dat ‘iets’ stel ik graag ten dienste van het Buddhist Film Festival Europe. Als nieuw bestuurslid hoop ik andersom iets
wijzer te worden van de boeddhisten en de filmers.

Van het boeddhisme weet ik niet veel af. Ja, zoals menigeen heb ik de Dalai Lama en Trungpa Rinpoche even ontmoet, en meditatiecursussen gevolgd in Nepal. En ja, een zomer rondgehangen bij de Jack Kerouac School of Disembodied Poetics in Boulder en, lang geleden, bruine rijst gegeten in het eerste Amsterdamse macrobiotische
restaurant van Mike Lorsch.

Natuurlijk hebben we thuis een boekenplank met teksten over Milarepa, Zen en de kunst van boogschieten en Zen en de kunst van het motoronderhoud, Zen en de beatniks, en het Tibetaanse Dodenboek. U begrijpt, termen als Bodhisattva en tantra zijn mij niet vreemd; begrippen als spiritueel materialisme en onthechting evenmin. Maar daarmee ben ik hooguit een toerist die af en toe het pad van de boeddhisten kruist. Ik vermoed dat er onder u velen zijn als ik: geinteresseerd in dit Pad, of in de cultuur, maar niet vastberaden genoeg om te beginnen aan die weg, een weg die periodiek wenkt als een helder perspectief, maar die ook afschrikt alsof je begint aan een levenslange
power walk.

Het mooie is dat het BFFE er niet op uit is je mee te trekken; de films worden niet ingezet als wervingsmateriaal voor een of ander superieur geloof. Het festival streeft naar een open programmering, waarin mooie en minder mooie aspecten samen komen, vooropgesteld natuurlijk dat de films voldoende esthetische, intellectuele of spirituele kwaliteit hebben. Laat het BFFE jaarlijks dat boeddhistisch perspectief bieden, niet alleen als bevestigingsritueel voor true believers(hoewel: wat moeten we zonder de echte dharma- gangers?), maar ook voor de spirituele
toeristen als u en ik.

Emile Fallaux, bestuur BFFE

--

Inleiding

Het is al weer de vierde keer dat het Buddhist Film Festival Europe in Nederland plaats vindt. Op zoek naar films die voor ons publiek van interesse zouden kunnen zijn viel me op hoe gedifferentieerd het aanbod en hoe verspreid de herkomst van de films is. We kiezen niet voor een thema maar willen juist door een selectie van unieke films die nauwelijks in het officiele circuit in nederland te zien zullen zijn en door een serie special events een breder inzicht
geven in de grote diversiteit van de boeddhistische culturen.

Met het openingsprogramma Light of Asia bieden wij het publiek een meesterwerk aan uit 1925 van de Indiase stomme film. Deze wordt vergezeld van een bijzondere live muzikale uitvoering waarbij klassieke Indiase muziek een
symbiose aangaat met hedendaagse experimentele uitvoering.

Voor de speelfilm STAY koos ik omdat mijns inziens regisseur Mark Forster daarin het boeddhistisch inzicht dat wij allen onze eigen werkelijkheid creeren, op geniale wijze neerzet. Hij gebruikt de filmische middelen zo meesterlijk dat tijd en identiteit constant transformeren. De Koreaanse film komt ook dit jaar weer aan bod door de eigenzinnige regisseur Kim Ki Duk en anderen. De legendarische Japanse animator Kawamoto integreert de traditionele kunstvorm Noh met Bunraku poppentheater en Kabuki tot een unieke aesthetiek.

Een kritische noot komt ten gehore in de documentaires Zen and Wardie de collaboratie van Zen monniken in Japan met oorlogvoering onderzoekt en het dilemma van Tibet in Kindnessen in Dalai Lama, 50 years after the Fall of Tibet. De Argentijnse speelfilm Un Budaen de documentaire Tulku weerspiegelen het boeddhisme in het westen. De invloed van vrouwen in boeddhistische filmcultuur zien we in Cherry Blossoms, Meredith Monk –Inner Voiceen in Blessings. In het programma onderdeel De Laatste Beatstaan we stil bij Eindigheid en brengen daarmee een hommage aan de onlangs overleden schrijver Simon Vinkenoog, de theaterpionier Ritsaert ten Cate en Allen Ginsberg.

Ook boeddhisme en onderwijs komt in diverse projecten aan de orde o.a. in Living the Dharma waarmee de 17e Karmapa via een webproject het belang onderstreept van eigentijdse methoden om jongeren hulp bij levensvragen
aan te reiken.

Wij wensen U veel plezier en hopen u door dit aanbod compassie en onderlinge afhankelijkheid –kernbegrippen van
het Boeddhisme –inzichtelijker te maken.

Babeth M. VanLoo, festival directeur BFFE