Boyd Noorda, Socia Media on Mon, 24 Aug 2009 15:54:31 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Over de lijst [was: PERSBERICHT: Dichters kiezen favoriete films

Paul schreef:

> ben ik hier echt de enige die een pets hekel aan de gasten van het
> filmmuseum heeft die blijkbaar denken dat nettime-nl hun persoonlijke
> perslijst is? af een toe een persbericht doorsturen (als ie dan een
> beetje over een nettime onderwerp gaat) lijkt me prima, maar de lijst op
> een dag met meerdere persberichten te spammen zou eigenlijk tot een ban
> moeten leiden.... /paul

Ik ben het eens over de hoeveelheid, maar meer op 1 dag heeft volgens mij
(moet de beheerder maar bevestigen) te maken met het feit dat de afzender
geen abonnee is van deze lijst (en dus ook deze discussie niet meeleest).

Berichten van niet-abonnees blijven in de wacht staan tot de beheerder ze
goedkeurt of weigert. Dat klusje wordt periodiek gedaan, dus komen dan af
en toe alle berichten van niet-abonnees langs die in de wacht stonden.
Vandaar dan bijv. 2 persberichten van (in dit geval) 17 en 20 augustus.

Persoonlijk vind ik dat je alleen berichten van abonnees moet plaatsen en
de rest weggooien. Uiteraard na de afzender te waarschuwen dat'ie abonnee
moet worden. Een belangrijke reden daarvoor is ook dat (zoals nu) de
veroorzaker van de discussie e.e.a. helemaal nooit meekrijgt omdat'ie geen
abonnee is.

Tjebbe schreef vervolgens:

> de discussielijst van weleer is al veel langer in het ongerede vaak
> krijg ik reactie op zaken die ik op netttime.org of nettime.nl post
> enkel als privé post

Dat betreft enkel een instelling van Mailman (de mailing list software):
Vroeger werd er dan blijkbaar een 'reply-to' adres bijgevoegd, nu niet.
Dat is altijd een dilemma bij mailing lists. Als er wel een reply-to adres
is (het adres van de lijst), komt elke reactie automatisch op de lijst,
ook elk prive bedoeld bericht. Omgekeerd (zoals nu), zonder reply-to adres
gaan reacties alleen naar de afzender, ook als het bericht voor de hele
lijst bedoeld was.

Kortom: je moet altijd zelf checken naar welk adres je bericht gaat na het
klikken op reply/antwoorden en dat zonodig veranderen.

Er is een (niet zo gebruikersvriendelijke) manier dit te ondervangen: Maak
een speciaal reply-to adres met een autoreply (automatisch antwoord) en
daarin de tekst dat je zelf de juiste geadresseerde moet kiezen. Je wordt
er dan direct aan herinnerd dat je dat vergat en moet het bericht opnieuw
sturen. Voorkomt wel met zekerheid dat het fout gaat (prive bericht aan de
hele lijst of algemene reactie alleen aan de afzender).

Vr.gr.
Boyd Noorda

Socia Media werkt sinds 1980 aan nieuwe, duurzame media
O.a. mediasupport en -coaching, ICT, fotografie en geluid
http://www.sociamedia.nl
Postbus 13510, 2501 EM Den Haag
Tel: 070-3654124