Pers Nederlands Film Festival on Sun, 23 Aug 2009 12:24:48 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] PERSBERICHT: Dichters kiezen favoriete films tijdens Nederlands Film Festival

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 17 augustus 2009

Dichters kiezen favoriete films
Nederlands Film Festival presenteert: ?De keuze van ??

Ramsey Nasr, Bärbel Geijsen, Joke van Leeuwen, Ingmar Heytze, Mark Boog,
Ruben van Gogh, Willem Jan Otten en Benno Barnard presenteren tijdens het
29e Nederlands Film Festival hun persoonlijke filmkeuze in het programma ?De
keuze van ??. De dichters schrijven speciaal voor dit programma een gedicht.
Aansluitend aan de vertoning van hun keuze praten zij met de makers en leden
van de cast én het publiek. ?De keuze van ?? wordt tijdens het festival
dagelijks gepresenteerd in het Rembrandt Theater om 19.30 uur.

Donderdag 24 september: Ingmar Heytze - SL8N8 (Frank van Geloven en Edwin
Visser, 2006)
Ingmar Heytze mag zichzelf sinds februari 2009 de eerste officiële
stadsdichter van Utrecht noemen en is oprichter aan aanvoerder van Het
Utrechts Dichtersgilde. Hij opent ?De keuze van ?? met de film SL8N8: ?Als
groot liefhebber van goede, slechte, dure, goedkope, avantgardische,
achterhaalde, klassieke, moderne, beklemmende én lachwekkende horror ben ik
er trots op om Sl8n8, de eerste volwassen Nederlandse slasher, als
persoonlijke favoriet te laten draaien op het Nederlands Film Festival.?

Vrijdag 25 september: Bärbel Geijsen ? GUERNSEY (Nanouk Leopold, 2005)
Bärbel Geijsen debuteerde in 2007 met haar eerste dichtbundel, getiteld
?Zoute veren?. Zij kiest voor de film GUERNSEY: ?Leopolds manier van
vertellen raakt aan poëzie. Guernsey toont dat door de kunst van het
weglaten een wijder vertakt verhaal ontstaat, waarbij de stiltes in de
vertelling ruimte laten voor eigen invulling. Zoals een gedicht met enkele
woorden bij elke lezer een eigen wereld kan oproepen.?

Zaterdag 26 september: Benno Barnard ? KARAKTER (Mike van Diem, 1997)
Benno Barnard is in Amsterdam geboren maar sinds 1976 woonachtig in België.
Hij is naast dichter ook essayist, vertaler en toneelschrijver. De keus van
Benno Barnard is KARAKTER: ?De film is een cinematografisch meesterwerk
gebaseerd op een literair meesterwerk - daarvan ken ik in onze taal geen
enkel ander voorbeeld. Ook het feit dat de Antwerpse hoofdrolspeler Jan
Decleir geloofwaardig is als Rotterdamse zakenman bevalt mij erg, want dit
feit bewijst dat er maar één Nederlandse taal bestaat. Daarnaast trof mij de
navolgende paradox: om het vooroorlogse Rotterdam van mijn ouders en
grootouders te reconstrueren heeft men her en der in Europa gefilmd; dankzij
die locaties weet Karakter een weggebombardeerde wereld zichtbaar te maken.?

Zondag 27 september: Joke van Leeuwen - DE NOORDERLINGEN (Alex van
Warmerdam, 1992)
Joke van Leeuwen, stadsdichter van Antwerpen, schrijft romans, kinderboeken
en gedichten, illustreert en schrijft en speelt daarnaast ook nog cabaret en
toneel. Zij presenteert DE NOORDERLINGEN: ?Ik waardeer ten zeerste de
eigenzinnigheid in Van Warmerdams werk, hij heeft een unieke stijl. Het is
komedie en drama tegelijk, ingehouden humor op een bodem van treurnis. Het
heeft heel Hollandse kenmerken, zonder dat dat clichématig is, het versterkt
eerder het eigene.?

Maandag 28 september: Ramsey Nasr - DE VLIEGENDE HOLLANDER (Jos Stelling,
1995)
Ramsey Nasr is sinds januari 2009 Dichter des Vaderlands, maar is naast
dichter en schrijver ook acteur en regisseur. Hij was onder andere te zien
in HET ECHTE LEVEN. Ramsey Nasr kiest voor de film DE VLIEGENDE HOLLANDER:
?Wat ik groots vind is dat het een kostuumdrama is dat verder alle wetten
van de realiteit tart. Ik houd van dit soort pogingen om de werkelijkheid in
poëzie om te zetten. Het treedt buiten alle oevers en is één grote ode aan
de verbeelding.?

Dinsdag 29 september: Ruben van Gogh ? SPETTERS (Paul Verhoeven, 1980)
Ruben van Gogh heeft al meerdere dichtbundels uitgebracht, maar hij schreef
onder andere ook een libretto voor een opera en een script voor een musical.
Het Utrechts Dichtersgilde is naar zijn idee opgericht. In Utrecht
presenteert hij SPETTERS: ?Het script van Spetters steekt gewoon enorm slim
in elkaar. En dan weet ik ook wel dat het soms allemaal over de top is, maar
dat stoort me geheel niet.?

Woensdag 30 september: Willem Jan Otten - STAND VAN DE MAAN (Leonard Retel
Helmrich, 2004)
Willem Jan Otten heeft een veelzijdig oeuvre op zijn naam staan. In 1991
verscheen zijn essayboek over film ?Het museum van licht?. Daarnaast
schrijft hij poëzie, verhalend proza, toneel en kritieken. Over zijn
favoriete film STAND VAN DE MAAN heeft hij alleen maar positieve kritieken:
?De lijn van documentaires is in Nederland, in mijn ogen, eerbiedwaardiger,
inspirerender en opwindender dan die van speelfilms. Dat het STAND VAN DE
MAAN is geworden heeft te maken met de ambitie: complete mensenlevens
vertellen, een onbekende wereld oproepen, de fundamentele kwesties ? geloof,
liefde hoop ? aansnijden, de materiële tragedie voelbaar maken, en toch
intiem en persoonlijk zijn.?

Donderdag 1 oktober: Mark Boog - DE ILLUSIONIST (Jos Stelling, 1983)
Mark Boog publiceerde dichtbundels, romans en vele losse gedichten en
verhalen. Begin dit jaar verscheen zijn roman ?Ik begrijp de moordenaar? en
in november komt zijn dichtbundel uit ?Er moet sprake zijn van een
misverstand?. Hij woont in Utrecht en laat in zijn stad graag DE ILLUSIONIST
zien: ?Ik herinner me de film van vroeger en was er destijds van onder de
indruk. Ik ben nieuwsgierig of mijn herinnering klopt, of de beelden die ik
nog meedroeg inderdaad zo in de film voorkwamen of dat mijn geheugen de boel
onherstelbaar heeft verdraaid.?

Voor ?De keuze van?? vraagt het Nederlands Film Festival elk jaar een
beroepsgroep om een programma samen te stellen van zijn of haar favoriete
Nederlandse films. Onder meer cabaretier Theo Maassen, schrijver Ronald
Giphart, acht lijsttrekkers van politieke partijen en popmuzikanten
waaronder Marco Borsato en Spinvis gingen de dichters voor.

Het 29e Nederlands Film Festival vindt plaats van 23 september tot en met 2
oktober in Utrecht. Voor kaartverkoop (vanaf 9 september) en meer
informatie:  <http://www.filmfestival.nl/> www.filmfestival.nl.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie:

Nederlands Film Festival