merijn oudenampsen on Mon, 1 Jun 2009 15:44:40 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] internet en populisme

Beste Nettimers,

hier een uitgeschreven versie van een lezing die ik afgelopen dinsdag afstak bij het KNAW in Amsterdam.

http://www.flexmens.org/drupal/?q=Politiek_2.0_-_Internet_als_Middelpuntvliedende_Kracht

Het is een verkenning van de verbanden tussen de opkomst van populisme in Nederland en web 2.0. Als er mensen zijn die onderzoek doen op vergelijkbare thematiek, zou ik het graag horen. Ik heb het gevoel dat de politieke aspecten (in enge zin) van internet en nieuwe media enigzins een ondergeschoven kindje is bij mediatheorie zoals we het hier kennen.

Ik vraag me af waarom. Als we teruggrijpen op McLuhan, zien we dat politiek een grote rol in zijn analyse speelt: waarom Hitler zijn stijl werkte op radio maar niet op tv, waarom Kennedy het won van Nixon door tv als koud medium. Nu hebben we in Nederland een redelijk optimale uitgangspositie om de verbanden tussen de "nieuwe politiek" en nieuwe media te verkennen. Verdonk was degene die de term 'politiek 2.0' coinde, misschien lachwekkend vergeleken met de campagne van Obama, maar toch. De politieke impact van populistische shocklogs zoals GeenStijl is allesbehalve lachwekkend...

anyways.. als er mensen hier mee bezig zijn, hoor ik het graag..

groeten,

Merijn