Josephine Bosma on Tue, 20 Jan 2009 21:57:13 +0100 (CET)

[Nettime-nl] hulde

Lieve mam,

Als je geweten had dat deze dag zou komen, had je alles op alles
gezet erbij te kunnen zijn. Wat had je meegeleefd, vanaf de eerste
seconde, met de reis van Barack Obama, de man die vandaag de eerste
zwarte president van Amerika geworden is. De eerste keer dat ik hem
zag spreken, nu meer dan een jaar geleden, werd ik overspoeld door
emotie. Van mijn haren tot mijn tenen ging een rilling, mijn ogen
liepen vol. Het was zover, ik herkende het moment. Daar stond de held
die jij zag in elke niet blanke man of vrouw, die een ingekleurd mens
als jij zelf was, een mens die zwak door echoot in mij en je
kleindochter.
Wat ik zo erg vind mam, waarom ik je schrijf, is de zure toon en de
bijna onverholen desinteresse voor de grootsheid van dit moment die
ik om me heen tegenkom. Ik schrik ervan. Het doet pijn. Het zijn
vooral zogenaamd politiek geengageerde mensen, links en rechts, die
niet aflaten te blijven benadrukken dat Obama zal teleurstellen, dat
hij al teleurstelt, en dat hij niet veel anders is dan zijn
voorganger. In een adem door worden zijn medestanders afgedaan als
goedgelovige idioten en simpele zielen. Er wordt continu een
vingertje geheven: “wacht maar, WACHT MAAR, binnen een jaar zal
iedereen zien hoe waardeloos Obama eigenlijk echt is”. Ze zijn zo
mogelijk nog voorspelbaarder dan de media die opgetogen blijven
hangen in een kaleidoscopische weerspiegeling van elk historische
moment.
Ze waren allemaal stil, mam, er was nauwelijks rumoer toen onze
minister president opriep tot een herbeleving van het ‘VOC-gevoel’.
Toen het werd uitgesproken zat ik meteen rechtop, en met ingehouden
adem wachtte ik op het gejoel uit de bankjes, de onmiddelijke
protesten vanuit toch op zijn minst de linkse hoek, maar er was
alleen een oorverdovende stilte. Mensen die ik er later over aansprak
hadden het niet eens opgemerkt. Jij zou niet verbaast zijn geweest.
Jij hebt ze nooit helemaal vertrouwd, al ben je er met een getrouwd.
Ik vier deze dag daarom maar alleen met jou, mam. Barack Obama hoeft
niets meer te doen om groots te zijn. Niemand ontkent de problemen
waar hij voor staat, of zijn zwakheden. Ze doen er voor dit ogenblik
niet toe. Misschien is dat wat zijn critici het meest dwars zit,
misschien is het een soort nijd. Het neemt niets weg van de glans van
dit moment. Niet Barack Obama staat daar. Jij staat daar. Ik herken
je aan je brede neus. Ik herken je aan je rechte rug. Dit moment.
Daar gaat het om.

hulde,

*