paul keller on Sun, 27 Jul 2008 04:27:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Beeldrecht Weerloze Waarden op komst

beste Richard,
is niet persoonlijk bedoelt maar dit is nu echt de meest geschiffte
idee die mij in jaren is ondergekomen! ik hoop dat jullie zich hiermee
niet alleen volstrekt belachelijk zullen maken (hebben jullie dus al
gedaan) maar ook jammerlijk zullen falen!

> Mooi gedaan hoor, maar...  kan dat zomaar?

ja dat kan gelukkig zomaar! en dat is verder goed zo. niet zo zeer
omdat ik nu een fan van de marlboro man of bierdrinkende wandelaars
ben maar omdat je gelukkig geen toestemming nodig hebt om de natuur te
filemen of fotos te maken of dagen op de waaldijk te zitten en de
landschap te schilderen. waarom zou je daar nu voor moeten betalen of
toestemming voor vragen. volgende stap voor jullie maffe clubje lijkt
me dan ook de eis dat mensen tijdens werktij voor het inademen van
'weerloze lucht' moeten betalen (verdienen ze tenslotte ook schandalig
veel geld mee).

jullie observeren terecht dat er door het uitdijen van de
intellectuele eigendomsrechten inderdaad situaties ontstaan zijn
waarin het niet meer mogelijk is om zonder toestemming van
'rechthebbenden' te filmen, te fotograferen, audio recordings te maken
of te schilderen en het resultaat ervan dan te openbaar te maken of te
verspreiden. dit kan echter geen reden zijn om nu nog meer geschiffte
(verdien-modellen (als je jullie logica een beetje verder spinnt dan
is het natuurlijk zo dat het eigenlijk alleen maar winst-brengend om
'mooie' natuur of beesten te beschermen, want die genereren inkomsten)
beperkingen op gebruik van het publiek domain aan te verzinnen. het is
eerder zaak om deze uitvoerende interprestaties van 'intellectueel
eigendom' aan banden te legeen, maar dat is een ander verhaal. [wel
schokkend de concluderen welke effecten de permanente auteursrechten
propaganda op allerlei weldenkende {veronderstel ik even] mensen heeft.

met vriendelijke groet,
paul keller
--
http://www.voyantes.net/blog | http://www.flickr.com/photos/paulk/