Koen Martens on Mon, 16 Jun 2008 15:32:12 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] "Flyeren in de Openbare Ruimte" ...

On Fri, Jun 13, 2008 at 03:42:33PM +0200, Patrice Riemens wrote:
> ... is kennelijk verboden in Amsterdam, waarschijnlijk op grond van d'een
> of andere APV artikel dat, zoals vaker, de kachekl aanmaakt met de
> fundamentele vrijheden. Gisteren kwam ik mijn fiets stallen in de
> fietsboot bij CS en zag  een zee van groene zadels: een kennelijke
> Haarlemse outfit had alle fietsen van een zadelhoesje met zijn 'boodschap'
> voorzien. Maar een stel jongens en meisjes was ook ijverig bezig al die
> hoesjes er weer af te halen en in grote sportzakken te stoppen. Bij
> navraag bleek dat ze net de Milieu-politie (!) op hun dak hadden gekregen,
> [...]

Ik vind het wel wat ver gaan om vrijheid van meningsuiting (iets dat al
te pas en te onpas overal bij wordt gesleept) toe te passen op reclame
uitingen (er van uitgaande dat de Haarlemse outfit idd reclame voor
zichzelf aan het maken was). Ik vind dat ook helemaal niet erg, dat je
niet zomaar overal je reclame-boodschap mag opdringen.

Hoevaak kom ik niet op de fietsenflat voor CS om te zien dat er weer een
'outfit' bezig is geweest met 'vrijheid van meningsuiting'. Hangers voor
aan het stuur, stickers op je zadel, zadelhoesjes van dermate lage
kwaliteit dat ze niet langer dan 2 weken heel blijven, enz. En meestal
ligt de helft van de betreffende reclame-uitingen al op de grond of in
het water eronder.

Groot gelijk dat daar regels tegen zijn! Groot gelijk dat verspreiders
van dat soort afval opdraaien voor de opruimkosten!

Ik deel zelf ook regelmatig folders uit (als actief lid van GroenLinks).
En uiteraard beland de helft van die folders op de grond, onze
tegenstanders zijn niet zo netjes :) Ik probeer die folders dan zoveel
mogelijk op te ruimen, ik zie dat als een plicht die hoort bij het recht
van vrijheid van meningsuiting in deze context. Helaas zie ik dat besef
bij commerciele partijen niet, is het dan vreemd dat die partijen moeten
opdraaien voor het opruimen van de troep?

Gr,

Koen

--
K.F.J. Martens, Sonologic, http://www.sonologic.nl/
Networking, hosting, embedded systems, unix, artificial intelligence.