richard de boer on Mon, 2 Jun 2008 13:24:48 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] [Nieuwsbriefspreeksteen] en de krakers

Op 28-mei-2008, om 18:08 heeft Nieuwsbrief van en over de Spreeksteen
in het Oosterpark in Amsterdam het volgende geschreven:

> 4. Cohen wel boos op krakers als ze ruiten in gooien...
>
> Maar hij legt ze geen strobreed in de weg als ze aan politieke
> intimidatie, bedreiging en het verstoren van vergaderingen,
> openbare bijeenkomsten en debatten doen.

Is er ergens een chronologie te vinden van deze opsomming?

En: waren de afzenders in alle gevallen de "krakers"? Of verwarren we
de kraakbeweging met een amalgaam aan buitenparlementair linkse
actiegroepen en individuen? Toegegeven, er zit veel overlap tussen
krakers en linkse activisten, maar het dekt de lading niet volledig.

> Ingegooide ruiten zijn een symptoom en niet het probleem zelf. Ook
> het kraken is een symptoom. Kenmerkend voor deze groep is de
> verdwaasde en onbelemmerde intolerantie, de democratie
> ondermijnende activiteiten, allerlei geweld om het eigen gelijk te
> halen en de absolute weigering om democratische wegen te bewandelen
> voor de doelen die deze groep zichzelf stelt. De enige keren dat
> deze lieden juichen over democratie en rechtsgang, is als ze gelijk
> krijgen. Bij 'geen gelijk', nemen ze toch gelijk, breekt de hel los
> en gaat er van alles aan diggelen, waarvan een ruit zoals eerder
> [...]

Interessant om dit op Nettime-nl aan te kaarten, waar je ervan uit
kunt gaan dat vrijwel iedere abonnee inclusief ondergetekende de
waarde inziet van vrije meningsuiting en kennisuitwisseling; en van
autonome culturele ruimtes en de bijdrage van de kraakbeweging
hieraan; maar waar de militante kantjes van de kraakbeweging nagenoeg
buiten beschouwing blijven, terwijl die er overigens altijd al
onafscheidelijk onderdeel van zijn geweest (bijv. PVK in de jaren
tachtig).

Maar in hoeverre hebben we 't over dezelfde "groep"? De auteur van de
Spreeksteen lijkt ervan uit te gaan dat het om dezelfde groep gaat,
dat we al het geweld kunnen terugleiden tot het symptoom kraken. Maar
kunnen we wel spreken van één kraakbeweging? En in hoeverre is geweld
en intimidatie ingeburgerd in het repertoire van de genetwerkte
bakfietsfolklore? Is het opgeklopte mediasensatie? Ik heb er geen
idee van of de stenen door de ruit van burgemeesterswoning,
stadsdeelkantoor, stadhuis en woningbouwcorporatie onder de krakers
van het Citex-blok tot discussie leidden, of dat hierover al of niet
stilzwijgende consensus bestaat. Of er in hun ogen naast woningnood
en leegstand nog een ander probleem speelt: personen met losse
handjes die lijden aan een zwart-wit Goed-Kwaad wereldbeeld en een
heroïsch zelfbeeld. De immer aanwezige krakerswoordvoerder
rechtvaardigt dit soort acties onder verwijzing naar het noodbevel
van Cohen die "duidelijk een fout heeft gemaakt". Deze krakers zijn
in een bepaalde kinderlijke levensfase blijven hangen. Je hoort na
elke ontruiming de bewering dat politie gefabriceerde verhalen over
wapenvondsten de media inslingert om de kraakbeweging in een kwaad
daglicht te stellen – en in het verlengde daarvan het draagvlak voor
een algeheel kraakverbod te verbreden. De conclusie is ALTIJD dat de
tegenpartij de schuld draagt.

De Antifa-demo bij de Spreeksteen [ http://www.youtube.com/watch?
v=nHig-lfnAZ4 ] deed me denken aan de ideeën van Herbert Marcuse die
hier ogenschijnlijk in daden werden omgezet. Hij schreef in
Repressive Tolerance (1965): "Liberating tolerance, then, would mean
intolerance against movements from the Right and toleration of
movements from the Left.  (....) The whole post-fascist period is one
of clear and present danger. Consequently, true pacification requires
the withdrawal of tolerance before the deed, at the stage of
communication in word, print, and picture. Such extreme suspension of
the right of free speech and free assembly is indeed justified only
if the whole of society is in extreme danger. I maintain that our
society is in such an emergency situation, and that it has become the
normal state of affairs."

We zitten dus, meent Marcuse, in een permanente noodtoestand die ons
dwingt tot eenzijdige tolerantie. Marcuse erkent dat democratie
weliswaar de best te verkiezen staatsvorm is, maar dat Rechts de
democratie per definitie in gevaar brengt en je over moet gaan tot
het inperken van vrijheid van meningsuiting om de vrijheid van
meningsuiting te beschermen. Een dergelijk denkmodel komt er op neer
dat een rechtse totale overname altijd dreigt, dat de rechts-
conservatieve hoek vóór het tot daden komt de mond gesnoerd moet
worden ("ik plak jouw mond af omdat het beter voor jou en ons
allemaal is om je bek te houden").

Het lijkt erop dat tenminste een deel van de krakers of het
actiewezen daarvan overtuigd is en intimidatie en geweld
gerechtvaardigd acht. Noem het overtuiging, brainwashing of
gerechtvaardigd. Het lijkt net zo eenzijdig tolerant als Geert
Wilders' opportunistische definitie van de vrijheid van meningsuiting.

Kraken in z'n algemeenheid kan niet als ondermijning van de
democratie worden gekenschetst. Woningnood is en blijft voorlopig een
sociaal probleem in Amsterdam en andere steden. Anti-kraak is
overigens ook een aantrekkelijke optie voor veel jongeren, een veel
meer getolereerde maar niettemin geperverteerde vorm van tijdelijk
wonen waarbij kraakwachtbureau's verdienen aan management van
leegstaande panden zonder het probleem van woningnood en leegstand
structureel op te lossen. En dan is er nog het belang van
vrijplaatsen natuurlijk. Maar dat terzijde allemaal.

Het is een netelig terrein omdat kritiek hoofdzakelijk van niet-
krakers komt en we vrijwel niets weten over de mate van consensus
binnen krakerskringen of het actiewezen. De sociale druk is wellicht
te groot om geweld en intimidatie vanuit de eigen gelederen te
veroordelen. Of wellicht is dit juist nog het enige echte collectieve
purificatieritueel waarmee de groep de boze geesten van het
Poldercompromis, de Onverschilligheid en de Neoliberale Status Quo
afweert? Ja, dit is levende folklore; betekenisvol, soms gewelddadig
en met uitsterven bedreigd.

Dag dag,
Richard.