Marja Oosterman on Mon, 21 Apr 2008 12:20:12 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] nieuwe media toch niet duurzaam?

Dag Koen,

At 11:31 21-4-2008, you wrote:

>Een bekend probleem. Ik ben zelf werkzaam in de ICT industrie, en
>kom dus regelmatig in datacenters. De hoeveelheid herrie, en grote
>aantallen koelinstallaties e.d. doen je goed beseffen wat een
>energie er eigenlijk door het internet wordt opgeslokt. Ik heb dit
>wel eens bij milieuorganisaties geprobeerd aan te kaarten, maar daar
>is men over het algemeen niet zo onder de indruk.

Milieudefensie Magazine (1/2-2008) besteedt er uitgebreid aandacht aan.

>Overigens merk je wel dat de ICT industrie, niet uit
>milieubewustzijn maar uit economische overwegingen, zuiniger wordt
>met energie. Bij de datacenters wordt de stroomkraan dichtgedraaid,
>en moet je fors betalen als je veel stroom wilt verstoken. Ook zien
>we langzaam aan zuinigere hardware op de markt komen.

Ja, economische motieven 'helpen'.

Wat denk je als ICT-er van het idee om niet de snelste processoren,
giga geheugen etc. aan te schaffen, maar op Linux over te schakelen
waardoor je met veel minder toekan en minder stroom gebruikt?

H.groet,

Marja

"Life is always good for a peacemaker"

DiZijn die je bent