Koen Martens on Sun, 30 Mar 2008 00:08:29 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Fitna, Copyright en Web 2.0+

On Sat, Mar 29, 2008 at 07:28:04PM +0100, elout@xs4all.nl wrote:
> Ikzelf schrijf opensource software, en verkoop mijn werk voornamelijk
> online. Maar steeds meer van mijn tijd gaat er zitten in; achter mensen
> aan hollen die mijn werk en beeldmateriaal zonder mijn toestemming
> gebruiken, mijn TOS schenden, en verkopen in bijvoorbeeld SecondLife.
> Het is leuk dat web 2.0, je kan als kunstenaar je eigen beeldmateriaal,
> muziek, filmpjes etc. wereldwijd verspreiden. Maar wat te doen als
> onafhankelijk kunstenaar die geen geld heeft voor een advocaat, je toch
> maar weer inschrijven bij een groot (platen)label. Die wel de advocaten
> [...]

Ik los dat anders op: ik verkoop geen software. Ik verkoop mijn
expertise op het gebied van het schrijven van software. Die software
geef ik vervolgens vrij als open source. De software zelf is geen
product dat je kunt verkopen. De productie van software, als deze eenmaal
ontworpen is, is gratis: copieer het van de ene naar de andere cd en je
hebt precies hetzelfde product. Heel wat anders dan fysieke producten,
zoals (noem eens wat) een nietmachine.

Intelectueel eigendom (intelectual property) is hopeloos achterhaald.
Informatie wil vrij zijn (hacktic riep het al in de jaren 80), moet vrij
zijn, en kan niet anders dan vrij zijn. Dat zit hem in de aard van het
beestje. Daar tegen vechten is water naar de zee dragen. Elk 'business
model' dat er van uitgaat dat informatie in te dammen is, is per
definitie een mislukt business model.

Elke poging om toch geld te verdienen met een product dat zo simpel is
te produceren faalt jammerlijk. De film-industrie probeert haar films
steeds te beschermen met weer een nieuw cryptografisch systeem, en
binnen maanden, weken, soms dagen is het gekraakt.

Wat je hiermee als onafhankelijk kunstenaar moet, weet ik ook niet zo
1-2-3, ik ben maar een computerprogrammeur. Wat betreft de muziek
industrie: ik betaal nog steeds graag voor een goed optreden, dat kun je
niet downloaden. En als ik een artiest echt goed vind, ben ik nog wel eens
geneigd er een cdtje van te kopen (ook al ziet de artiest daar niet zo
veel van natuurlijk).

Onthoud in ieder geval dat informatie vrij wil zijn, informatie wil
vloeien. Als je dat vergeet, ben je zowiezo kansloos bezig.

Gr,

Koen