Leon Kuunders on Sat, 29 Mar 2008 11:24:26 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Reactie op NS/CL/07882: inzageverzoek WBP artikel 35

Geachte heer Resida, meelezers,

Op 21 maart j.l. ontving ik uw reactie *) op onderstaand e-mailbericht.
In dat e-mailbericht ging ik in op uw behandeling van mijn inzageverzoek
persoonsgegevens, en de onzorgvuldigheid die u bij die behandeling aan
de dag legde.

In uw reactie van 21 maart ontkent u niet dat uw firma, en in casu u als
verantwoordelijke, mijn inzageverzoek niet heeft beoordeeld, dit in
tegenstelling tot uw eerdere uitspraken. U erkent verder dat uw
schrijven onzorgvuldigheden kent, waarmee u mijn gedachtegang dus volgt
dat uw dossiervorming voor verbetering vatbaar is. Maar dat is inmiddels
geen nieuws meer.

Nou lijkt het alsof u alle vragen hebt ingevuld. Toch is er een
overduidelijk probleem blijven liggen. Dat is het volgende: in uw
schrijven van 4 februari geeft u aan dat <mijn> identiteit is
vastgesteld aan de hand van een ID kaart, uitgegeven te Rotterdam. De
data waarop dat is gebeurt zijn 14-1-2005, 19-8-2007 en 6-11-2007. Nadat
ik u op de onmogelijkheid van uw bewering heb gewezen (die ID kaart is
volgens uw eigen zeggen uitgegeven op 28-1-2005 en kan dus nooit twee
weken eerder gebruikt zijn om mij te identificeren), hersteld u in uw
laatste brief deze fout. "Ik ben het met u eens", schrijft u, "op 14
januari 2005 is uw identiteit vastgesteld aan de hand van uw paspoort."

Probleem opgelost? Nee, want het gaat bij de behandeling van
persoonsgegevens om de details.

In mijn e-mailbericht liet ik u al weten dat ik <geen> ID kaart heb. Met
andere woorden: waar de identificatie op 14-1-2005 al logisch onmogelijk
was, is de identificatie op 19-8-2007 en 6-11-2007 dat fysiek. De
conclusie moet ook voor u duidelijk zijn:

IK BEN NIET DE PERSOON DIE OP DIE ID KAART STAAT!

Ik ben dan ook enorm verbaasd door uw volharding in deze. Wanneer snapt
u dit nou eens? Ik stuur nota bene een kopie van mijn paspoort op en u
laat opnieuw zien dat u die *niet gebruikt* ter controle. U geeft aan
uiterst onzorgvuldig te werk te gaan. Met alle respect, maar uw
behandeling van dit dossier is van het niveau lik-me-vestje.

Verder geeft u aan dat u mijn gegevens heeft overgedragen aan een
incasso bureau, te weten Inkasso Unie. U schrijft dat op 9 mei 2005 te
hebben gedaan. Maar volgens desbetreffende firma heeft u dat óók gedaan
op 15 november 2007. In uw overzicht mist deze toevoeging, zodat ik nu
wordt geconfronteerd met het punt dat u *hierin onvolledig* bent in uw
overzicht.

Verder vraagt u zich af wat er nog meer te melden is over het "gesloten
dossier" van 14 januari 2005. Dat zal ik vertellen: de WBP zegt dat
alles wat in het maatschappelijk verkeer gebruikt kan worden om een
persoon te beoordelen als persoonsgegeven aangemerkt dient te worden. In
dit geval is het volgende aan de hand: uw firma heeft een dossier van
mij van 14-1-2005. Omdat uw firma dit dossier in haar bestand heeft
zitten rekent u ook twee andere dossiers aan mij toe, namelijk van
19-8-2007 en 6-11-2007. Die laatste twee dossier betreffen echter niet
mij maar een andere persoon. Waarom worden ze mij dan wel toegerekend?
Eenvoudigweg *omdat ik in uw bestand zit*. Met andere woorden: mijn
gegevens zitten in uw bestand en daarom beoordeelt u mij als "schuldig".

Waarom is dit van belang? Om de eenvoudige reden dat de dossiervorming
van 14-1-2005 ook al onterecht was! Ik zat dus onschuldig in uw dossier,
werd daarom schuldig geacht en vervolgens schuldig gemaakt! Het is maar
goed dat u geen rechter bent. Daarom is de informatie over 14-1-2005 van
belang, want u heeft vast en zeker mijn uitgebreide reactie die ik u
toen heb geschreven niet in dat dossier zitten. Ook ben ik benieuwd naar
de "afsluitcode" die u aan dat dossier heeft meegegeven. Staat er "oops,
foutje NS, dossier onterecht aangelegd en gesloten" of "gesloten,
overgedragen aan incassobureau, meneer is een crimineel"? Het zal u
duidelijk zijn wat ik denk.

Beste privacy coördinator: ik heb u voldoende kansen gegeven, maar nu
heeft u het punt bereikt dat er sprake is van een onrechtmatige daad. U
heeft gevraagd om allerlei bewijzen mijnerzijds, die ik u allemaal ter
hand heb gesteld, en vervolgens gebruikt u die niet bij de behandeling.
U jaagt mij op kosten omdat ik genoodzaakt ben uw handelen te
corrigeren; niet één keer, geen twee keer, ook geen drie of vier keer,
maar liefst vijf maal na elkaar!

Ik geef u de allerlaatste mogelijkheid om volledige openheid van zaken
te geven en dit dossier tot in de puntjes uit te zoeken. Daarbij teken
ik het volgende aan: omdat u na mijn verzoek tot terugzending van de
kopie paspoort heeft aangegeven deze voor mogelijk onbepaalde tijd vast
te willen houden (dit in tegenstelling tot uw eerdere bericht dat het
zou worden vernietigd) blijft er voor mij niets anders over dan te
controleren wat er mee is gebeurd. Dus zou ik van u graag een aantal
geschikte data horen wanneer ik inzage kan krijgen in mijn dossier bij
NS. Uiteraard verwacht ik dan ook die kopie paspoort aan te treffen.

Tot slot. Na mijn vorige reactie aan u stond de totale behandeltijd voor
dit dossier voor mij op 180 minuten, die ik u in rekening heb gebracht
tegen een bedrag van € 12,50 per tien minuten, in totaal € 225. Nu ik me
genoodzaakt zie opnieuw naar u te reageren komen ook de kosten voor deze
e-mail erbij, te weten € 37,50. Het totaal is nu € 262,50. Een
schijntje, ongeveer 30 retourtjes van Gouda naar Den Haag, en laat ik
die afstand nu regelmatig af moeten leggen. Ik zie uw tegemoetkoming in
mijn onkosten dan ook met veel plezier tegemoet.

Hoogachtend en met vriendelijke groet,

Leon Kuunders
M: +31 6411 64 995

*)