Leon Kuunders on Wed, 13 Feb 2008 14:18:09 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Reactie op NS/CL/07882: inzageverzoek WBP artikel 35

Geachte heer Resida, meelezers,

Van u ontving ik op vrijdag 8 februari uw schrijven (*1) met
bovenvermeld kenmerk. Met dat schrijven beantwoordt u aan mijn eerdere
brieven van 18 november 2007, 6 december 2007 en 21 december 2007,
waarin ik u bij herhaling heb gevraagd om inzage in de persoonsgegevens
die NS over mij heeft opgeslagen.

Laat ik direct duidelijk stellen dat ik verbijsterd en teleurgesteld ben
in hetgeen u na zo'n lange tijd uiteindelijk weet op te leveren. De
informatie die u mij levert is onjuist, incompleet, bevat interne
inconsistenties en minimaal twee vier zes keiharde leugens.

Dat gezegd hebbende zal ik allereerst uw antwoord behandelen, zodat u in
ieder geval de kans krijgt om uw antwoord te verbeteren. Daarbij verwijs
ik naar uw aangehaalde kenmerken.

*Re Inleiding: *in uw inleiding geeft u aan dat mijn eerdere brieven
onjuist zijn beoordeeld. Ik zie dat als *een leugen*: mijn eerdere
brieven heeft u niet beoordeeld. Eenieder die mijn eerste verzoek leest
(*2) zal duidelijk zijn dat daarin het woord "OV chipkaart" niet
voorkomt, en "Wet Bescherming Persoonsgegevens" wel. Het is een fraai
staaltje minachting voor de waarheid en doet me denken aan het prachtige
engelstalige spreekwoord "/Assumption is the mother of all fuckups./"

*Re (ad 1.)/Bijzonderheden:* onder (c) geeft u aan geen foto van mij in
dossier te hebben, onder (d) geeft u aan een kopie van mijn paspoort te
hebben, en die niet te zijn kwijt geraakt. Daar ben ik blij om, ik
verzoek u dan ook vriendelijk die kopie na behandeling van dit dossier
niet te vernietigen, maar /terug te sturen/.

*Re (ad 2.):* geen opmerkingen

*Re (ad 3.):* hier zegt u op 6 december 2007 mijn huidige adres te Gouda
in dossier te hebben gekregen. Onder (Bijzonderheden) schrijft u
vervolgens: "dat op 14/1/2005, 19/8/2007 en 6/11/2007 mijn identiteit is
vastgesteld aan de hand van een ID kaart uitgegeven op 28/1/2005 te
Rotterdam."
De *eerste leugen*: hoe kunt u met behulp van een ID kaart die op
28/1/2005 wordt uitgegeven /twee weken eerder/ "mijn" identiteit
vaststellen?
De *tweede leugen*: ik heb helemaal geen ID kaart! Met andere woorden:
uw dossiervorming is een enorme puinzooi.
De *derde leugen:* u heeft _mijn_ identiteit aan de hand van de
meegestuurde kopie van _mijn_ paspoort helemaal niet vastgesteld, want
anders zou u weten dat de gegevens niet overeen komen met de door u
aangehaalde ID kaart!
De *vierde leugen:* Er bestaat geen wettelijke vereiste dat mensen "een
copie van hun paspoort meesturen" bij een verzoek om inzage in hun
persoonsgegevens. Integendeel, het is een vereiste dat de identiteit van
de persoon wordt *vastgesteld*. Dat is wezenlijk iets anders, U haalt
hier *het proces van identificatie en authenticatie (vaststellen) door
elkaar* waardoor uw firma effectief identiteitsdiefstal faciliteert. Dat
is een ernstig vergrijp, en strafbaar. Overigens is deze
onnauwkeurigeheid ook debet aan de eerder geconstateerde lekken in de
"Mijn NS" website (*3). Een goede cursus zou bij NS wel eens wonderen
kunnen doen.

*Re (ad 4.): *geen opmerkingen

*Re (ad 5. & ad 6.):* hier wordt de omvang van het dossiervormingsdrama
pas werkelijk zichtbaar. U schrijft dat u bepaalde gegevens heeft
overgedragen aan uw incassobureau. Volgens uw schrijven doet u dat op 9
mei 2005. U vermeld dat u daarbij mijn adres dat u op 6 december 2007
(twee-en-een-half jaar later) heeft gekregen heeft meegestuurd. Dat is
*een leugen*. U beweert simpelweg dat de NS het *tijdreizen heeft
uitgevonden*, waarbij ik direct kan aantekenen dat het dan jammer is dat
dat niet voor de dienstregeling wordt ingezet. Daarbij laat u onvermeld
dat u ook op andere tijden gegevens aan een incassobureau heeft
overgedragen. U bent dus *incompleet* in uw overzicht.

*Re (ad 7.):* het dossier waar u hier op doelt heb ik eerder beschreven
op de mailinglist "nettime-nl" (*4). Alle relevante informatie over dat
dossier is uw firma ter hand gesteld. Ook die informatie mist in uw
overzicht.

Tot zover uw antwoord en mijn eerste opmerkingen.

Wat de kwaliteitsnormen zijn die de NS stelt aan de uitvoer van haar
privacybeleid is me niet duidelijk. Wél duidelijk is dat de toon waarop
NS zich in het debat omtrent privacy mengt absoluut niet in lijn is met
de door haar uitgevoerde praktijk. Laat ik maar rechtuit zeggen: zulke
discrepanties tussen werkelijkheid en uitspraken vindt men normaal
alleen terug bij ... ehrm, mensen die door Peter R. de Vries worden
geïnterviewd.

Enfin, wat zal ik zeggen? U was vast en zeker in uw nopjes met het
verzoek van Jacob Kohnstam, voorzitter van het CBP (*5), om gegevens bij
organisaties beter te gaan controleren. Het resultaat stemt niet zo
tevreden, dus NS zal nog wel een grote kwaliteitsslag moeten maken.

Verder had ik u al eerder verantwoordelijk gesteld voor alle kosten die
ik direct, of indirect, zou moeten maken vanwege uw weigerachtige
houding aan een verzoek WBP artikel 35 gehoor te geven. Deze e-mail, en
daarmee ook de behandeling van uw antwoord, voegt nog eens € 112,50 toe
aan de openstaande post. Het lijkt erop alsof ik een lange tijd vrij kan
gaan reizen met uw, overigens, prachtige treinen.

In afwachting van uw antwoord, met vriendelijke groet,

Leon Kuunders
M: +31 6411 64 995

*Verwijzingen:*
*1)