Annick Smit on Tue, 4 Sep 2007 22:10:16 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Cabaretiers presenteren verrassende films voor 'De Keuze van.' op Nederlands Film Festival

PERSBERICHT NEDERLANDS FILM FESTIVAL

Utrecht, 4 september 2007

Cabaretiers presenteren verrassende films voor 'De Keuze van?' op Nederlands Film Festival

Zes cabaretiers presenteren tijdens het 27e Nederlands Film Festival hun persoonlijke filmkeuze in het succesvolle programma 'De Keuze van?'. Alle cabaretiers speelden één of meerdere keren in een Nederlandse film en nu, tijdens het festival, presenteren ze hun eigen favoriet. Na afloop van de vertoning gaan zij in gesprek met cast, crew en publiek en zijn zij tevens te gast in de Talkshow van Matthijs van Nieuwkerk. 'De Keuze van?' wordt tijdens het festival gepresenteerd in Rembrandt 2 om 19.30 uur.

27 september: Thomas Acda - Het Stenen Vlot (2002) van George Sluizer
"Geweldig idee! Prachtig uitgewerkt. De fantasie, de verbeelding, de beelden, ik vind het een zalige film".

30 september: Viggo Waas - Wilde Mossels (2000) van Erik de Bruyn
"Ik vond het een erg goede film. Een goed beeld van het leven van jongeren in Zeeland en vooral ook goed geacteerd. Dat zie je ook niet altijd meer in Nederland. Kortom, ik was aangenaam verrast toen ik de film zag."

1 oktober: Peter Heerschop - Abel (1986) van Alex van Warmerdam
"Ik heb de film echt lang geleden gezien, in die tijd in Tuschinski. Het was voor het eerst dat een lach in een filmtheater even hard klonk als in een gewoon theater. Ik ben zelf een groot fan van Orkater en wilde zelf in die tijd graag dingen in deze stijl maken. Zij, Orkater, deden dit... en dan beter. Abel is een van de weinige films waar ik nog steeds om moet lachen als ik er aan denk. Steengoed!"

2 oktober: Vincent Bijlo - Familie (2001) van Willem van de Sande Bakhuyzen
"Familie is een zeer herkenbare film over gesmoorde ambities, verstikkende familiebanden, het verschrikkelijke onvermogen van de hoofdrolspelers tot oprechte communicatie, maar het is vooral een film over mensen die worstelen met hun identiteit. Hij gaat over bijna iedereen. Bovendien is het een van de weinige films die ik van het begin tot het einde goed kan volgen."

3 oktober: Martin van Waardenberg - Van God Los (2003) van Pieter Kuijpers
"Wat ik  goed vind aan de film is dat er met een enorme onverschilligheid gemoord wordt, wat in schril contrast staat met het zachte Limburgse accent van de personages. Er wordt erg goed geacteerd in de film, je kan je goed inleven in de personages waardoor je makkelijk meegaat in de tragiek van het verhaal. Goed geregisseerd, goed gedraaid, erg goede film."

4 oktober: Sanne Wallis de Vries - De Dream (1985) van Pieter Verhoeff
"Naast goed acteerwerk is het een heerlijke film qua vormgeving en drama. Bovendien een goed scenario, want het blijft spannend, boeiend en bouwt mooi op, terwijl het gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal. Van mijn moeders kant is mijn familie Fries. Als je wel eens op het Friese land bent geweest, voel je bij deze film de waarachtigheid ervan; je kunt het bijna ruiken. Het zorgt voor een rare nostalgie; terugverlangen naar een tijd die je helemaal niet meegemaakt kunt hebben. Maar die waarschijnlijk in je bloed of in je genen zit of in de stem van je Beppe die over haar Beppe vertelt."

Voor 'De Keuze van?' vraagt het Nederlands Film Festival elk jaar één of meerdere personen met een bijzondere band met de Nederlandse film een programma samen te stellen van zijn of haar favoriete Nederlandse films. Filmjournalist Peter van Bueren, schrijver Ronald Giphart, cabaretier/acteur Theo Maassen, Loes Luca en acht lijsttrekkers van landelijke politieke partijen gingen de cabaretiers voor.

Het 27e Nederlands Film Festival vindt van 26 september tot en met 6 oktober plaats in Utrecht. Voor kaartverkoop (vanaf 13 september) en meer informatie: www.filmfestival.nl

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie:

Nederlands Film Festival