barbara de preter on Thu, 7 Jun 2007 15:51:54 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Morgenavond 23.00 in Rialto vertoning Cyrus Frisch film

Aanstaande vrijdag 8 juni om 23.00 vertoond filmtheater Rialto de film Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan.Op deze avond zal de filmmaker Cyrus Frisch in gesprek gaan over zijn film met journalist Raymond van den Boogaard (NRC) De Groene Amsterdammer heeft een kortingsactie voor deze voorstelling. 2 kaartjes voor de prijs van 1! Kijk in de uitgave van deze week voor de kortingsbon.Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan. Een extreem subjectief psychologisch drama. Een film van Cyrus Frisch

Internationaal Filmfestival Rotterdam 2007, Tribeca Film Festival 2007,  San Francisco International Film Festival 2007

'The fog  of war becomes the fog of everyday life' The Observer , 'Los nog van de artistieke kwaliteiten van Frisch’ film is het bijzonder te prijzen dat hij de geest van de eeuw wil betrappen.'NRC Handelsblad,  'One of the most creative things I've seen done with cinema quite some time 'Filmmaker Magazine

 Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan bekijkt de wereld door de ogen van een oorlogsveteraan die net uit Afghanistan is teruggekeerd. Hij kan maar moeilijk wennen aan het gewone leven in Amsterdam – overal waar hij kijkt, ziet hij dreiging: de Marokkaanse jongens die op het plein rondhangen, de politie die een opstootje uiteen drijft, de zwervers, de winkeldief die zich schreeuwend tegen zijn arrestatie verzet. Het leven in Amsterdam is een voortzetting van de oorlog, net zo erg als in Afghanistan. Langzaam maar zeker lijkt de hoofdpersoon zijn verstand te verliezen.

Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan is de eerste speelfilm die opgenomen werd met de camera van een mobiele telefoon met een premiere op een internationaal filmfestival. De moeilijk te onderscheiden, gepixelde beelden werken vervreemdend en verontrustend. Ze maken de toenemende paranoia van de hoofdpersoon voelbaar.

Nederland, 2007, 70 minuten, BetaSP, geluid:stereo, beeld: 4:3, credits: Muziek door Picastro en Jake Mandell.

Deze film wordt uitgebracht door Filmfreak Distributie. Meer informatie over vertoningen: www.filmfreaks.nl

Filmfreak Distributie
Houtmankade 76, 1013 NA Amsterdam
T: 020-4864940, F: 020-4864941