Geert Lovink on Tue, 5 Jun 2007 10:02:09 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Re: XS4ALL Nieuwsbrief nr 60

On 4 Jun 2007, at 2:57 PM, XS4ALL announce wrote:

 4. Campagne tegen internetcensuur

Het vrije internet staat onder druk. Internet is opgezet als een wereldwijd computernetwerk om vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeen voor iedereen mogelijk te maken. Daar maakt XS4ALL zich sterk voor. Helaas zien wij overheidsbemoeienis toenemen. Op 6 juni organiseert Amnesty een evenement over dit onderwerp, met de titel 'Some People Think The Internet Is A Bad Thing'. De bijeenkomst zal gaan over de wereldwijde strijd tegen internetcensuur. Lees verder: http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?id=893

Volgens mij klopt dit niet.

Historisch gezien is dit niet juist. Internet is niet "opgezet om vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeen voor iedereen voor iedereen mogelijk te maken."

Dat is de opvatting van xs4all, in dit geval de schrijvers van de xs4all nieuwsbrief. Het is een normatieve opvatting van hoe het Internet zou moeten funktioneren (en hoe we de geschiedenis moeten lezen). Een opvatting die ik overigens in grote lijnen deel (ook al is deze wel erg naief en kort door de bocht -> zie kinderporno debat).

Het Internet is niet "opgezet". Het is historisch gegroeid in de jaren 70 en 80 als een netwerk van netwerken als een gesloten academisch netwerk met een militaire achtergrond etc. etc. Ik denk dat we de ARPANet geschiedenis allemaal wel kennen.

Het Internet was tot eind jaren 80 zo gesloten als het maar kon, toegankelijk voor een handjevol Westerse landen en zeer zeker niet voor "iedereen".

We zouden moeten oppassen het verleden te idealiseren en dubieuze grondleggers als Vint Serf met zijn duistere corporate praktijken (toen WorldCom en nu weer Google) af te schilderen als idealisten en wereldverbeteraars.

Het lijkt me beter om de daadwerkelijke gevechten die nu plaatsen vinden tegen Internet censuur in het centrum van de belangstelling te plaatsen en dat is wat deze dag, denk ik, ook beoogt te doen.

Groeten, Geert