Peter Luining on Wed, 31 May 2006 19:44:34 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] DNvorscher of hoe de domein business het internet verandert

Het netproject dat ik maakte als Research Fellow voor het Piet Zwart Instituut (NMR) is gisteren (30-05-2006) definitief online gegaan. DNvorscher staat voor Domain Name vorscher. Tijdens een eerder project gericht op domeinhandel ontdekte ik dat het in de hele domein business al lang niet meer gaat om mooie of interessante namen, die voor veel geld kunnen worden verkocht, maar in de eerste plaats om domeinnamen met (veel) verkeer. Zo is een naam die lijkt op een site die veel verkeer genereert, bv marktplaata.nl ipv marktplaats.nl, veel interessanter dan een an sich mooie naam als hobbies.nl. Zet je op zo'n site als marktplaata.nl een nep searchengine of een lading google ads verdien je per klik een bepaald bedrag. Zo'n site mag er dan wel ietsje anders uitzien, klikken kun je toch, dus zijn de meeste mensen geneigd toch op iets te klikken. Bij dit model heeft een domeinnaam al bestaansrecht als er genoeg opbrengst wordt gegenereerd om het jaarlijkse registratie bedrag terug te verdienen. Gevolg er verschijnen in hoog tempo steeds meer zogenaamde non-sites, want heel veel kleine winstmarges genereren uiteindelijk toch een enorm bedrag.

Het was de bedoeling om real time software te ontwikkelen waarmee de hoeveelheid werkelijk in gebruik zijnde sites versus non-sites over een langere periode visueel inzichtelijk zou worden gemaakt. Tijdens m'n research periode bleek echter dat de data waarmee ik wilde werken niet zo voorhanden waren als ik had verwacht. Dus werd het hele project omgegooid waarbij ik me oa liet inspireren door Hans Haacke's "Shapolsky et al. Manhattan Real Estate Holdings, A Real Time Social System, as of May 1, 1971", waarmee huizenspeculatie in New York in kaart werd gebracht. DNvorscher is uiteindelijk een verzameling links, artikelen, schema's en open source tools geworden die de domein business en haar strategieen inzichtelijk maakt en waarmee de gebruiker ook zelf aan de slag kan gaan.

http://www.dnvorscher.org