Christine on Tue, 21 Jun 2005 10:56:22 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Commissie Europarlement zegt 'ja' tegensoftwarepatenten

At 10:22 AM 6/21/2005, Peter Luining wrote:
 Kleinere bedrijven, zelfstandige ontwikkelaars en open-sourceprogrammeurs zien in
bijvoorbeeld het patent op het geautomatiseerd accepteren van credit-cardbetalingen of het
patent op de progress bar het bewijs dat de politieke bewoordingen het veel te makkelijk
maken om patenten op software te krijgen.

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom voor software-octrooien niet gewoon dezelfde
criteria kunnen gelden als voor andere octrooien. Voor "hardware" octrooien geldt dat je
alleen een octrooi krijgt als je uitvinding niet zomaar door een paar slimme ingenieurs in
een middagje ook uitgevonden kan worden. Met andere woorden, het moet gaan om een
intellectuele inspanning die is geleverd.
Probleem zal wel zijn dat de mensen die zich met octrooiwetgeving bezig houden 0.0 begrip
hebben van software ontwikkeling.

Ik heb met een aantal mensen in een aantal jaren software ontwikkeld waarin een aantal
handigheidjes zitten die ons product bijzonder maken. Als morgen Microsoft denkt "he, dat is
handig" dan kan ik het wel vergeten. Ben ik mijn geinvesteerde vermogen kwijt. Maar een
groter risico is dat morgen iemand aan de deur klopt en zegt "he, jullie windows zijn
blauwig, en ik heb een octrooi op lichtblauwe windows, je mag dokken".  Er zijn dus voors en
tegens van software octrooien. Volgens mij is de oplossing dat je triviale octrooien
(software of anderszins) onmogelijk maakt (en bestaande triviale octooien laat vervallen)
maar dat je bijzondere uitvindingen waarin jaren "intellectuele arbeid" is geinvesteerd wel
beschermt.

dagdag
X10

--