paul on Wed, 18 May 2005 23:32:49 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Merkwaardige spam...

ha patrice,

dit is zijn de uitwerkingen van sober.o een in duistland verspreide
virus/worm. in eerste instantie leek die geen schaderoutine te
bevatten. hij is begin van de maand opgedoken een bevatte de mails
bewerden dat de onvanger tickets voor de voetbal WK gewonnen hadden
(waarvoor uiteraard op het attachment geklikt moest worden). nu zijn
die tickets zo moeilijk te verkrijgen omdat het grotste gedelte voor
sponsors en bobos gereserveerd is zodat blijkbaar veel mensen de
schaderoutine geinstallerd hebben. die routine heeft afgelopen week
nieuwe instructcities opgehaald en die blijken voor het verzenden van
de nazi spam verantwoordelijk te zijn. er wordt trouwens een nieuwe
golf in 8 dagen verwacht want dan zullen die bevallen machines weer
nieuwe instructies gaan krijgen. het is op dit moment onduidelijk wie
hier achter zit.

(ik heb dit alles uit mijn geheugen opgeschreven dus het zou
waarschijnlijk qua details niet kloppen. meer informatie op spiegel
online:

http://www.spiegel.de/netzwelt/technologie/0,1518,356236,00.html en

heise.de: http://www.heise.de/newsticker/result.xhtml?url=/newsticker/
meldung/59582&words=Sober%20P