Michael van Eeden on Tue, 22 Feb 2005 15:53:56 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Engelstalige Nettime-NL?

Jos Horikx:
> Waar het om gaat is dat je op internet moet kunnen vinden wat
> je wilt, en dat dat alleen maar mogelijk is als men zich conformeert
> aan wat de charters etc van de verschillende lijsten en groepen te
> melden hebben. Als de juiste groepen niet bestaan dan ligt er een
> mooie taak te wachten: richt er zelf een op!

Je kan natuurlijk ook de charter veranderen, ik betwijfel of er animo is
voor een apart nettime-nl-en voor teksten die wel voor nederland bedoeld
zijn en dezelfde scene, maar alleen in het engels, zoals bijvoorbeeld de
uitnodigingen van De Appel. Het argument 'als je het hier niet leuk vindt
richt je toch je eigen mailing list op' is wel erg flauw, je kan toch ook
zeggen dat wij met z'n allen als nettime-nl best mogen discussieren over het
charter?

Ik stel voor dat (het betreffende gedeelte van) de charter van Nettime-nl
wordt: Nettime-nl is voor teksten in het nederlands of specifiek op
Nederland gericht, desnoods in een andere taal.

Het zou natuurlijk netter zijn en minder mensen voor de kop stoten, zeker
gezien het huidige nationalistische klimaat, als iemand die in Nederland
iets organiseert minstens een kleine samenvatting in het nederlands ervoor
plakt als een tekst alleen in het engels is. Maar aan de andere kant woon ik
persoonlijk juist in Amsterdam omdat ik dat internationale klimaat hier wel
leuk vindt, als je op straat loopt hoor je niet alleen plat nederlands maar
ook engels, frans, turks, marrokaans, spaans etc. Ik vind het ook niet erg
om bij tijd en wijlen aangesproken te worden door zo iemand. En dan vindt ik
het schattig als ze beginnen met een introductie in het nederlands maar het
hoeft niet van me.

Waar ik me wel aan erger is als iemand een engelse tekst van een andere
mailing list of website verbatim crosspost op nettime-nl. Daar is nettime-nl
inderdaad niet voor bedoeld, en dat is ook wat bedoeld werd in dat
oorspronkelijke charter volgens mij. Maar dat is absoluut niet het geval
voor 99% van de engelstalige postings op deze lijst.

Arriverdeci,

Michael