Marieke Istha on Wed, 9 Feb 2005 12:18:13 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Woody Vasulka improviseert

Woody Vasulka improviseert <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Een lezing over de geschiedenis van VJ-cultuur

Dinsdag 15 februari

Aanvang 20.30 uur

In het kader van de tentoonstelling Wonderwall zal Woody Vasulka een lezing geven over de historische context van de VJ-cultuur. De VJ-cultuur is in het begin van de jaren '70 ontstaan als een soort illustraties op muziek uit het synthesizer tijdperk. Maar de VJ-kunst heeft grote vooruitgang geboekt sinds die tijd. De technieken zijn steeds verder ontwikkeld, er zijn verschillende stromingen ontstaan en de kunstvorm heeft ook veel aan bekendheid gewonnen. Tegenwoordig treden VJ's ook op in clubs waar zij live beelden creëren die samen met de muziek de ervaringen van de bezoeker intensiveren. Woody Vasulka zal in zijn lezing omschrijven hoe de VJ-kunst zich ontwikkeld heeft in al die jaren. Hij zal zijn verhaal illustreren met voorbeelden uit zijn eigen repertoire en uit de collectie van andere actuele VJ's.

Samen met zijn vrouw Steina kan Woody Vasulka gerekend worden tot de eerste pioniers van de videokunst. Woody werkte als filmmaker en Steina als freelance muzikant tot zij in 1969 in aanraking kwamen met video. Vanaf dat moment stond hun leven in het teken van deze nieuwe techniek. Vooral voor Steina betekende dit een enorme carrièreswitch, maar ze heeft nooit bedenkingen gehad. 'Het was alsof ik verliefd was, wat een heerlijk gevoel. Vanaf het eerste moment dat ik de video in mijn handen had, heb ik nooit meer iets anders willen doen. Ik wist dat ik mijn medium gevonden had.' Bevlogen door de nieuwe techniek onderzochten Woody en Steina alle mogelijkheden die de elektronica hen gaf. Ze experimenteerden met geluid en beeld en maakten documentaires over theater, dans en muziek, met speciale aandacht voor de New York undergroundscène. Later gebruikten ze camera niet meer op de traditionele manier van door de lens kijken en opnames maken. Ze bedekten juist de lens en gebruikten pixels om  beelden van binnenin de camera te maken, in plaats van beelden van de buitenwereld. Zij creëerden abstracte televisie, televisie gemaakt uit een camera, niet door het oog van een camera.

Tientallen jaren later is Woody Vasulka nog steeds geïntrigeerd door video, geluid en beeld. In de lezing Woody Vasulka improviseert zal hij over zijn passies vertellen, over zijn inspiraties, over het verleden en de toekomst van de VJ-kunst.

Toegang 3,50 (2,50)

Reserveren gewenst: info@montevideo.nl T 020 6237101

Marieke Istha
Communicatie

Nederlands Instituut voor Mediakunst
Montevideo/Time Based Arts
Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
T 020 6237101
F 020 6244423
istha@montevideo.nl
www.montevideo.nl <http://www.montevideo.nl/>

Wonderwall Tentoonstelling 12 t/m 26 februari - Opening ZATERDAG 12 februari om 17.00 uur

Woody Vasulka improviseert - Dinsdag 15 februari - Aanvang 20.30 uur - Toegang 3,50 / 2,50

Reserveren: info@montevideo.nl / 020 6237101

////

Wonderwall  Exhibition from February 12 through 26 - Opening: SATURDAY, February 12, at 5:00 p.m.

Woody Vasulka improvises - Tuesday, February 15 - Start 8:30 p.m. - Entrance 3,50 / 2,50
Reservations info@montevideo.nl  / 020 6237101