Tjebbe van Tijen on Thu, 25 Nov 2004 03:01:50 +0100 (CET)

[Nettime-nl] positieve invloed van het kraken

Op 7 maart 2000 plaatste ik de volgende mededeling op mijn website:

Onderstaand artikel "vrije culturele ruimtes" verscheen in 1992 als een
apart hoofdstuk in het boek "Gebroken wit -politiek van de kleine
verhalen" bij Uitgeverij Ravijn in Amsterdam. De keuze om deze tekst
ook op het Internet te zetten is de actuele Amsterdamse discussie
rondom de zogenaamde 'Kalenderpanden' aan het Oosterdok. Ik hoop dat
deze tekst een bijdrage aan dit debat en de strijd voor het behoud van
de panden kan leveren.

Wie nu langs deze 'kalenderpanden' komt ziet geen spoor meer van de
alternatieve woon- en werk-cultuur die hier ooit bedreven werd. Het
zijn even keurige als dure appartementen geworden. Het kraken in
Amsterdam is tanende en iedere vierkante centimeter van de binnenstad
schijnt inmiddels digitaal in kaart en optimaal in exploitatie gebracht
te zijn. Toch zijn er nog kreukels in het stedelijk kleed waar het
strijkijzer van de versjieking (gentryfication) nog niet geweest is.
Ook veranderd een stad en zijn de de nette ruimtes en plekken van
eergisteren al bijna weer geschikt voor de ongebonden en vrije
initiatieven van morgen.
Kortgeleden brak er brand uit in een gekraakt fabriekspand in Amsterdam
Noord tijdens een 'house party' (waarschijnlijk zelfs aangestoken). Een
opportunistisch christelijk kamerlid zag hierin de mogelijkheid om te
suggereren dat krakers en gekraakte ruimtes broedplaatsen zijn van
illegale en gevaarlijke praktijken, waaraan nu  eens en voor altijd
paal en perk gesteld dient te worden: het zoveelste voorstel om kraken
in Nederland te verbieden.
Afgezien van de kortzichige associatie kraken/brand (waarom niet een
hele bedrijfstak opdoeken als in een legaal lokaal brand uitgebroken
is?) en afgezien van het feit dat 'illegale praktijken' succesvoller
zijn naar mate zij zich legaal weten te camoufleren, wordt er ook
voorbij gegaan aan de heilzame bijwerkingen die een stad als Amsterdam
- en vele andere steden - hebben mogen ondervinden door het kraken.

Dit artikel gaat vooral over culturele activiteiten, maar niemand met
enige kennis van de stedebouwkundige geschiedenis van de stad Amsterdam
kan er om heen dat de kraakbeweging daarin een belangrijke rol heeft
vervuld: Nieuwmarkt, Dapperbuurt, De Pijp, Staatsliedenbuurt,
IJ-eiland, hadden een geheel ander, en zeker betreurd uiterlijk
gekregen als niet woningen, huizen en gebouwen behouden of herbestemd
waren door krakers, als niet bestaande plannen door tegenstand, verzet
en creatieve inbreng gewijzigd waren.

Het is mijn voornemen om die positieve invloed van het kraken,
gedurende meer dan drie decennia letterlijk in kaart te brengen en op
deze website te presenteren (niet enkel met Amsterdamse voorbeelden,
maar ook landelijk en Internationaal). In afwachting daarvan hier
nogmaals mijn beschouwingen en inzichten van ruim tien jaar geleden
over een onderdeel daarvan: vrije culturele ruimtes, waarbij ik meer
dan enkel tastbare ruimtes in ogenschouw neem.

'Legaal' of 'illegaal' zijn veranderende begrippen; een samenleving is
meer dan een verzameling door wetten en regelingen gestuurde burgers;
'de wet' is geen doel in zichzelf maar een hulpmiddel om het
maatschappelijk verkeer te regelen; er zijn meer wegen dan de
voorgeschreven weg; er is behoefte aan ruimte voor eigen initiatief,
leren door eigen ervaring (inclusied vergissingen en opnieuw proberen);
die ruimte is niet enkel van hogerhand gegeven, soms wordt zij van
onderop genomen...

Voor het web-artikel zie:
http://imaginarymuseum.org/VKULT/

Tjebbe van Tijen november 2004