Leon on Tue, 9 Mar 2004 08:42:15 +0100 (CET)

RE: Re[2]: [Nettime-nl] Interculturele vibraties

> From: Josephine Bosma [mailto:jesis@xs4all.nl]
> klink. Westerlingen worden in bijna het hele land met argusogen
> bekeken. Nooit gemerkt?

Nee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een gemoedelijke brabander
ben, die in het westen woont, tussen de Hollanders, Indiërs, Surinamers,
Chinezen ... gezellig.

> From: Josephine Bosma [mailto:jesis@xs4all.nl]
> aangezien de titel "Hollanders" een koloniaal verleden met zich
> meedraagt van heb ik jou daar.

Het gaat me niet om de naam 'Hollander', maar om de volgende punten:
- zonder toevoegingen als 'oude' en 'nieuwe' is er geen verschil
mogelijk tussen Nederlander en Nederlander;
- het ontbreken van deze onderscheidende achtergrond bemoeilijkt het
denken en spreken over integratie.

> Ik blijf er verder voorstander van gewoon te blijven benadrukken dat
> de Nederlanders al eeuwen een volk van migranten, immigranten en
> 'autochtonen' zijn, zoals ik al in veel artikelen in kranten en
> tijdschriften heb zien gebeuren.

Blijven benadrukken van de 'melting pot' die Nederland is, is goed. Maar
uit het stuk van Jos de Mul blijkt dat er een probleem is met het
aangeven van het verschil tussen de oorspronkelijke bewoners van dit
land, en de nieuwe bewoners van dit land. Dat is de spagaat waarover ik
spreek. Geen enkele autochtoon denkt 'Ik ben autochtoon'. De autochtoon
denkt 'Ik ben Nederlander'. En integreren wordt dan aanpassen aan, in
plaats van opgaan in een eenheid.

cheerz,
--Leon.