neopygmee on Wed, 1 Oct 2003 18:30:30 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] low-budget radiozender: technische hulp gevraagd

Hallo,

ik ben op zoek naar praktische hulp voor het opzetten van low-budget
radiostations voor de zapatistengemeenschappen in Chiapas, Mexico.
Mijn vriendin is Mexicaanse en heeft contact met een medewerker van
Indymedia Chiapas die ons om hulp gevraagd heeft. Wij vertrekken
namelijk eind oktober naar Mexico voor een paar maanden, en aangezien
elektronica-onderdelen en -kennis e.d. hier een stuk gemakkelijker te
vinden zijn dan in de bergen van Chiapas, zouden wij wel behulpzaam
kunnen zijn.

Gezien het feit dat de zapatisten niet bepaald zwemmen in het geld, en
ook om een beweging te helpen lanceren waarbij zijzelf autonoom en
lokaal verdere radiostations kunnen uitbouwen, is het belangrijk dat we
erin slagen om zelf een zendtoestel in elkaar te knutselen met een
minimum aan middelen en apparatuur. De bedoeling zou dan zijn om het
ding mee te nemen en ter plaatse een soort workshop te organiseren om
deze kennis verder te verspreiden.
Blijkbaar zou een AM-zender van een redelijk vermogen (reikwijdte ±
100km indien mogelijk) het best geschikt zijn voor de bergachtige streek. Ik denk dan
aan iets in de stijl van een "grenade": zie
http://worldwidedirt.tripod.com/gproject.html of
http://www.geocities.com/radio107mhz/ . Blijkbaar gebruikt (of
gebruikte? bestaan ze nog?) de Nederlandse Radio Crystal
(http://listen.to/crystalradio) een "grenade van de 3e generatie".
Helaas staan er geen schema's of technische uitleg op hun website. Maar zelfs met een schema zou ik toch nog wat begeleiding nodig hebben...

Het probleem is natuurlijk de technische kant van de zaak. Ikzelf heb in
'94 een diploma industrieel ingenieur elektronica behaald, maar daar
verder niks mee aangevangen zodat er qua parate kennis ongeveer niks
meer overschiet. Maar ik denk wel dat ik een goede en handige student
zou zijn mocht een bekwaam iemand, met praktische ervaring, me kunnen en
willen coachen bij de montage van een dergelijke zender.
Het komt me voor dat er heel wat piratenradio's en radiopiraten actief
zijn in Nederland, vandaar mijn vraag. Wie heeft ooit al een AM-zender
zelf gemonteerd en aan de praat gekregen en is bereid om me te coachen,
of kent zo iemand?

Alle hulp is welkom...

Bart
Brussel