Kees Brienen on Thu, 24 Oct 2002 00:21:10 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Cinema Digitaal: Millennium Mambo

Cinema Digitaal:  Millennium Mambo – Hou Hsiao Hsien
Plaats:                  Paradiso
Datum:                 zondag 3 november 2002
Aanvang:              21.00 uur
Zaal open:            20.30 uur
Entree:                 7 Eurootjes

Beste dames en heren,

Cinema Digitaal presenteert zondag 3 november:

Millennium Mambo – Hou Hsiao Hsien (Taiwan, 2001, 106 min.)

Ik vind het moeilijk om precies aan te geven wat ik zo bijzonder vind aan de films van Hou Hsiao Shien, dus wil ik het op deze manier proberen: Hou Hsiao Hsien werd geboren in China in 1948. Na zijn geboorte vluchtte hij met zijn familie naar Taiwan, waar hij heel streng werd opgevoed en geschoold. Van 1969 tot 1972 studeerde hij film aan de National Taiwanese Arts Academy. Hij begon zijn carrière als scenarioschrijver, en maakte in 1980 zijn eerste speelfilm. Zijn films refereren vaak aan de jaren 50 en 60, de periode waarin hij opgroeide. Net zoals voor vele andere gevluchte Chinese families was het vechten om te overleven. De jaren 60 in Taiwan kenmerkten zich door een enorme economische groei en verstedelijking. Bovendien begon Taiwan in die periode steeds meer op het Westen te lijken. Door deze gecompliceerde veranderingen werden de gangbare frustraties van het opgroeien alleen maar erger. Het zijn met name deze ervaringen die door Hou Hsiao Hsien menselijk en intiem in beeld worden gebracht. Eerst in historische meesterwerken als ‘City of Sadness’ en ‘The Puppetmaster’. Later experimenteert Hou meer met stijl en vorm, en reduceert hij beeldtaal tot het meest essentiële. Voorbeelden hiervan zijn de wat kleinere maar zeker zo interessante films als ‘Good Men, Good Women’ en ‘Goodbye South, Goodbye’.

Zo is ook Millennium Mambo, zijn laatste film. Heel veel blijft ongedefinieerd, ook de structuur van de tijd. Hij maakt schitterend gebruik van scherptediepte, kleur en soundtrack maar het blijft onduidelijk. De vertelstem (van hoofdrolspeelster Vicky?) wordt slim toegepast; dan weer blikt ze vooruit, een andere keer terug, soms geeft ze direct commentaar bij een actuele situatie. De camera beweegt altijd zo voorzichtig en afstandelijk, dat het lijkt alsof de regisseur hiermee respect wil tonen voor de privacy van de acteurs, maar waarom…? De rust waarmee gefilmd wordt is ongekend, alsof Hou wil zeggen dat men de karakters pas kan begrijpen als men de omgeving kent waarin zij bewegen. Na afloop van Millennium Mambo begreep ik niet waar ik naar had gekeken, toch genoot ik intens, maar zoals ik al schreef, ik weet niet precies waarom…

In zijn meer dan twintig jaar durende carrière heeft Hou Hsiao Hsien bijna alle prestigieuze en belangrijke filmfestival-prijzen gewonnen.

Met een uitgebreid voorprogramma wordt het weer een bijzondere avond, ik hoop dat ik die met u mag delen…

Vriendelijke groeten en vooral veel tral aa lal la allah, Kees Brienen.

'In a moment of time, too short to be measured, space
turned and twisted upon itself'. Stanley Kubrick
______________________________________________________ * Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet * toegestaan zonder toestemming. is een * open en ongemodereerde mailinglist over net-kritiek. * Meer info, archief & anderstalige edities: * http://www.nettime.org/. * Contact: Menno Grootveld (grootveld@nrc.nl).