Peter van der Pouw Kraan on Fri, 13 Sep 2002 19:50:03 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Fwd: Fw: Doorsturen aub, 't is een kleine moeite...

Het gaat om een oproep om via een website een petitie te ondertekenen. Geen
handtekeningenlijst die je aan moet vullen en die tot logistieke problemen
leidt, geen oproep een mailtje te sturen naar een adres dat daardoor
onbruikbaar wordt, geen domme kettingbrief.
Doordat mensen zich op een website over de actuele stand van zaken kunnen
informeren voor ze besluiten om de oproep door te sturen, is de kans op
rondzingen tot in lengte van jaren niet zo groot.

Op de een of andere manier wil je je omgeving op die petitie attenderen. Je
kunt natuurlijk ook rond gaan bellen of brieven gaan sturen, maar e-mail
ligt als hedendaags communicatiemiddel meer voor de hand. Spam is iets
compleet anders. Die krijg je niet van vrienden of bekenden. Spam is geen
vorm van communicatie binnen een sociaal netwerk, geen symptoom van
betrokkenheid van veel mensen bij een onderwerp.

Als een onderwerp velen aanspreekt, zullen ongetwijfeld personen de oproep
vaker ontvangen. Maar is dat eigenlijk geen luxeprobleem als de
verspreiding bijdraagt aan het voorkomen van een gruwelijke executie, door
steniging?

Ik denk overigens dat er een natuurlijke grens zit aan het aantal van dit
soort acties dat tegelijkertijd kan plaatsvinden. Als het er zo veel worden
dat inderdaad mailboxen erdoor verstopt raken, werken ze namelijk niet
meer. Net zoals een te groot aantal demonstraties per maand voor goede
doelen niet meer werkt, etc.

Peter

Peter van der Pouw Kraan (peter@xs4all.nl)