Martijn de Waal on Mon, 24 Jun 2002 23:04:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] nieuw boek over Amerika

Beste Nettimers,

Ik wilde jullie graag wijzen op mijn onlangs verschenen boek Amerika: Toets
1 voor het Paradijs.
http://www.martijndewaal.com

Het boek is een verslag van de perdiode (1999-2000) waarin ik als
journalist aan de Amerikaanse westkust woonde en  is een poging om in een
sociologische netkritiek het ongekende internetoptimisme uit die turbulente
tijd te plaatsen binnen de Amerikaanse traditie van materialisme vs
idealisme. Ik woonde in die tijd in de buurt South of Market waar deze
clash mijn straat letterlijk in tweeen verdeelde. Aan de ene kant van de
straat woonden kunstenaars uit de Wired-scene die het aanstaande
cyber-utopia vast aankondigden. Letterlijk daartegen over vestigden
dotcomondernemers zich in gloednieuwe kantoren, terwijl ze spraken over de
'grootste legale creatie van rijkdom uit de geschiedenis van de mensheid' .
(Zie het fragment hieronder).

In het boek probeer ik ook het bijna evangelische dotcomoptimisme binnen de
context van de mythe van de Amerikaanse droom te plaatsen. In een aantal
reportages praat ik met nieuwslezers die de kijkers dagelijks tracteren op
talloze succesverhalen, stadsplanners die de ideale gated community
proberen te ontwerpen en leraren en leraressen die scholieren al op hele
jonge leeftijd bij brengen dat zij allemaal bijzondere individuen zijn.
Verder ga ik in het boek ook op bezoek bij het woestijnfestival Burning
Man. Na 11 september ben ik nog een keer teruggereisd om te onderzoeken of
de aanslagen van 11 september en de dotcomcrash het Amerikaanse optimisme
wezenlijk hebben aangetast.

------