Koen Schoonekamp on Thu, 16 May 2002 11:55:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] 'De Democratie' in wording

Paul Boots wrote:

> Blijft natuurlijk dat we hier in nederland, in europa en de
> rest van de wereld met een hoop vragen, problemen en onvrede
> blijven zitten; De aard van democratie is dan natuurlijk te
> proberen het met elkaar op te lossen.
>
> De allermoeilijkste vraag aan 'De democratie' is hoe zichzelf
> te verdedigen tegen externe en interne vijanden. Indivuduen en
> groepen die alleen maar 'dood dood dood' denken en doen.
>
> Helaas heb ik hierop geen antwoord. Uiteindelijk lijkt het mij
> een gedeeltelijke oplossing alle 'externe' vijanden te verwijderen
> [...]

Ik denk juist dat een van de belangrijkste oorzaak van tegen- bewegingen
en partijen zoals die nu overal in europa opduiken een reactie zijn op
de globalisering. De sociaal democratische regeringen hebben Europa
ongevraagd door de strot van de mensen gedouwd. Tel daarbij op
een portie onveiligheids gevoel, die vooral in verwaarloosde
achterstandswijken waar naast veel arme autochtone ook veel
arme allochtonen wonen merkbaar is, en je hebt een verklaring van de
afkalvende aanhang van het linkse ideeengoed.
En omdat bij veel linkse partijen een politieke cultuur heerst waarbij
kritiek op alles wat allochtoon is uit den boze is, is het logisch
dat er grote groepen die traditioneel tot de aanhang van deze
partijen behoren weglopen. Juist omdat bepaalde zaken gewoon niet
bespreekbaar waren/ zijn. De top van deze cultuur is wellicht het
doofpot verhaal van de verkrachtingen van Marokkaanse jongetjes die
tot 2 maal toe meisjes in de Staatsliedenbuurt Amsterdam verkrachten.
Het linkse regime deed niets, behalve dat de Marokkaanse jongetjes
kregen
geen straf maar werden een poosje werden begeleid. Aan de familie van
de verkrachte meisje werd nauwelijks hulp geboden, slechts de ouders
werd gevraagd de zaak stil te houden om zo geen onrust in de wijk te
zaaien.

Toch denk ik dat het niet de puinhopen van paars de oorzaak van
dit soort problemen zijn, maar dat de oorzaken verder weg liggen.
Een ervan en misschien wel de belangrijkste is het wegbezuinigen
in de jaren 80/ 90 van het welzijnswerk en de subsidies voor
buurthuizen als een reaktie op de praat en socio kultuur
zoals dat toen werd genoemd. Natuurlijk deze kultuur was
doorgeschoten, maar zonder aan het goede van het welzijnswerk
te denken, werd deze hele sector bijna weggevaagd. In plaats
daarvan kwam het op marktwerking gericht denken met nadruk op
welvaart: wat ekonomisch niets oplevert kan weg. Het botweg
wegsaneren van deze ankers in vooral achterstandswijken trekt
echter steeds meer en meer zijn sporen. Het lijkt erop dat
de meeste linkse partijen enorme klappen krijgen. Ik denk dat
je kunt stellen dat de oorzaken oa liggen bij het omarmen van de
verkeerde delen van de oude ideologie (een Europa want dan nooit
meer oorlog of een doorgedraaide correcte kultuur waarin kritiek
op andere kulturen niet bespreekbaar is- kultuurrelativisme) en
het te kritiekloos overnemen van die andere ideologie (marktdenken).

Nog even over Europa, het is toch te bizar voor woorden dat
in Oost-Europa alle kunstmatige staten uitelkaar vallen, terwijl
wij hier in het Westen juist bezig zijn met het kunstmatig kreeeren
van zo'n staat die slechts ingegeven lijkt te zijn door een
ekonomische imperatief en de oude linkse ideologie van nooit
meer oorlog. Maar waarbij er toch totaal geen politieke eenheid
heerst, en waarbij langzamerhand steeds meer beslissingen die
ons dagelijks raken in Brussel worden genomen. Brussel dat voor
de meeste mensen een totale abstractie is. Laten we leren van
de recente Europeese geschiedenis.

Koen Schoonekamp