Richard Reekers on Sat, 11 May 2002 17:42:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] ... Het speelkwartier is over

Bon Giorno Yoyo, Nettime,

Ik snap nog steeds niet waarom er nog zo links-rechts wordt
gedacht.

> samengevat:
> misschien zet de nederlandse verrechtsing voort
> en moeten we, als linkse, prograssieve, alternatieve mensen
> op onze tellen passen
> maar alles is nog niet verloren
> en doemdenken is wel het laatste wat we kunnen gebruiken
> dus kop op zou ik zeggen
> tijd voor een ander geluid : )

Is het 'jullie' nog steeds niet duidelijk dat de
oorspronkelijke gedachtengoeden er niet meer toe doen?

Landje besturen is ondernemen, organiseren, en dat werkt.
Zie daarvoor de absolute welvaart waarin wij leven. De
laatste 12, 8 jaar temperde het succes met de jaren, en
waarom? Er miste iets. Met plat ondernemen kan je een hoop,
maar je bereikt niet alles. Dat zien topondernemingen, en
daarom kiezen steeds meer bedrijven voor een duidelijk
profiel.

Wat politiek in elk geval zeker is, is dat de oude
ideologische scheidslijnen vervangen. Zie daarvoor de
partijprogramma's, en zie daarvoor JOUW uitkomst bij
Stemwijzer.nl. En da's ook niet raar, iedereen vist(e) in de
grote grijze middenvijver.

Bij topbedrijven zijn de afgelopen 12 jaar de meeste
logistieke knelpunten wel opgelost c.q. verbeterd. Ook
systemen zijn up to date gemaakt, kortom: alles is gedaan om
de kosten zo veel mogelijk te drukken, en dat allemaal in de
nooitaflatende strijd met de concurrentie. Nu ze technisch
gelijk zijn, kijken meer en meer bedrijven naar minder
concrete zaken om sterker te worden dan de buurman; groot
thema is maatschappelijk-verantwoord danwel - betrokken
ondernemen. Zowel naar buiten, als naar binnen (Sjors van de
cup-a-soup-reclame; "kho-om maar,
kommaarkommaarkommaar....")

Als het bedrijfsleven zo'n lichtend voorbeeld is geweest
voor de politiek, zou de politiek nog eens naar het
bedrijfsleven kunnen kijken nu het technische plafond is
bereikt. Naar de maatschappelijk-betrokkenheid van moderne
bedrijven.

Nu is er daar ook een spectrum van 'conservatief' tot
'progressief' te duiden. De conservatieve hoek wordt
vertegenwoordigd door de clubs, zoals The Rotary, the Lions
en in extremo zelfs pseudo-engerds als Vrijmetselaars en
meer. Het 'linkse' deel is nieuwer, nog steeds aan het
bewegen trouwens, met clubs als het social venture network,
Eckhart Wintzen, en nog linkser: Jurriaan Kamp en het
verdrag van Noordwijk aan Zee. Bijvoorbeeld.

Fortuijn's leuze was 'zakelijk met een hart'. Eenmaal raden
in welk kamp hij zat, inderdaad het old boys network. Meer
Rotary dan Lions, maar in elk geval niet bedrijfsvoering a
la ex'tent (www.extent.nl). Bijvoorbeeld.

Met Fortuijn's verscheiden en daaropvolgende op hol geslagen
inzichten wat 'in de geest van zijn ideeen' betreft,
verpolitiekiseert de discussie weer. Rechts/links, het is
weer helemaal terug. Niet zozeer van stal gehaald door de
partijen, maar veel meer door het witte mars-gevoel van de
afgelopen dagen.

De gevestigde politieke partijen laten zich hun oude jas
weer aanmeten, dat deden ze al in Jip en Janneke-taal, en
voor de mensen vanaf plaats 2 van de LPF is het duidelijk
dat alleen CDA en VVD binnenkort collega's kunnen zijn. Dit
vind ik nog de meest zorgwekkende onwikkeling: de
tegenstellingen zijn terug terwijl die er helemaal niet meer
zijn bestuurlijk gezien.

Landje besturen is ondernemen. Een topondernemer realiseert
zich inmiddels dat dat met een bepaalde visie op de wereld
moet gebeuren. Iets wat in je merk, in je houding terugkomt.
Iets waardoor de klanten/kiezers/achterban zich bij jou
thuisvoelen. Fortuijn had dat door. Hij zat in de
conservatieve hoek en snoepte mee van de volkse maar
achterhaalde sentimenten wat links-rechts betreft.

Yoyo, als je nu progressief Nederland oproept de moed erin
te houden, vraag dan liever of er een topondernemer op wil
staan, om de meest effeciente weg te kiezen maar dan vanuit
het moderne duurzaam-groen|maatschappelijke denken.

Maar we gaan vier armoedige jaren tegemoet wat 'moderniteit'
betreft. Of het moet zijn dat er na 15 mei een slimmerd
opstaat met enige zetels achter zijn/haar kont die het
nieuwe progressieve bedrijfsdenken vanuit het huidige en
wederom gepolariseerde grote grijs weet te mobiliseren.

Stemmen was nog nooit zo moeilijk, maar anti-LPF Nieuwe
Stijl moet wel zo ouderwets links mogelijk zijn. Ik kom
terug op mijn eerste regel: de oorspronkelijke
gedachtengoeden doen er dus wel degelijk toe, maar armoeiig
wordthut.

Richard