ReindeR Rustema on Wed, 8 May 2002 12:34:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] ReRe: Fortuyn - zeggen wat je denkt

At 8:11 PM +0200 5/7/02, Anneke Auer wrote:
>  > (ReindeR Rustema) Terecht, als dit een politiek gemotiveerde moord zou
>Hoe kom je daar bij?

Inderdaad, het lijkt nu toch weer meer op een actie van het
spreekwoordelijke neefje van de breedbeeldactivist. Misschien wel
ergens politiek gemotiveerd, maar vooral het werk van een individuele
gek.

>  Het is iemand die van dieren houdt (de "linkse
>milieu-activist" dus), die zich inzet voor het WNF en lid is van Lekker Dier
>en andere volkomen respectabele organisaties. Heeft geen strafblad.
>Opereerde alleen, dus geen vluchtauto e.d. Je moet je niet zo laten opnaaien
>door de media:

De grap is nu juist dat ik als experiment voornamelijk 'tweedehands'
informatie gebruikte gisteren. Ik stort me in het roddelcircuit op
usenet en hou mijn mailbox in de gaten en ik probeer op basis daarvan
een beeld te vormen. Niet verrassend is dan wel dat feitjes en foto's
van professionele journalisten komen uiteindelijk.

>  die publiceren alleen iets als het scoort. Of om er bepaalde
>politieke belangen mee te dienen.

Of de wat banalere belangen zoals het verkopen van kranten en het
trekken van kijkers en luisteraars? Misschien zelfs wel eerder dat
dan het dienen van 'politieke belangen'. Misschien?

>Ik denk dat het gewoon een individu is die volkomen geflipt is op Fortuyn's
>aftershave. Zoiets.

Ik ben erg benieuwd wat zijn verklaring zal zijn uiteindelijk.

>Ik hou van dieren en ben tegen bont. Ik ben donateur van Greenpeace en lid
>van de Stadspartij Rotterdam. Ook heb ik een anti-Amerikaanse website.
>Ongetwijfeld zal ik dan ook "bekend zijn" bij de BVD. Maar dat maakt mij nog
>niet tot een half RAF-lid, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik hou ook van dieren, maar behalve bij huisdieren, denk ik altijd
snel aan welke recepten erbij horen en of ze er lekker uit zien. Het
tegendeel van veganisme zeg maar. Hoewel ik het wel eens ben met de
kritiek van de milieubeweging dat vlees te goedkoop is, in
vergelijking met de grondstoffen voor vlees waar vegetariërs en
veganisten ook op leven. Vlees zou eigenlijk veel duurder moeten
zijn. Dan ga ik misschien mijn eigen konijntjes kweken. Maar ik dwaal
af.

Wat is het adres van je anti-Amerikaanse website trouwens?

>  > Het lijkt me dat het juist goed is om te zeggen wat je denkt, je moet
>  > wel opletten hoe je het formuleert. De manier waarop je het zegt moet
>  > zorgvuldig zijn zodat het een constructief debat blijft.
>En hier spreekt dus een heel oubollige verzuilde Hollandsche regent. Is dat
>constructief genoeg?

Het lijkt me een goede openingszet voor een flamewar. Niet de
stijlvorm die mijn voorkeur heeft eerlijk gezegd. Te vermoeiend, te
persoonlijk en allesbehalve constructief.

>  > In de reacties daarop was men vooral verontwaardigd
>Dat bedoel ik dus. Hadden ze Pim dus ook voor de rechter moeten slepen.
>Alleen Pim was een Nederlandse populist en en geen #@%&Marokkaan. Begrijp je
>het nu? Het verschil? Wat het volk bezighoudt?

Ik ben eigenlijk vergeten of het succes had om die imam voor de
rechter te slepen. Wat mij betreft moet je zo iemand van repliek
dienen. Makkelijker en amusanter zou het zijn geweest om hem in debat
te brengen met Fortuyn. Helaas is Fortuyn er niet meer.

Maar is het niet heel vaak geprobeerd om Fortuyn voor de rechter te
slepen voor zijn uitspraken? Omdat zoiets zo lastig is deed men dat
niet. Bij zo'n imam is het eerder succesvol. Hoewel het absoluut niet
mijn voorkeur heeft. Het blijft een zwaktebod. Net zoals antwoorden
met kogels. Woorden zijn zoveel leuker!

Die Volkert houdt niet zo van woorden. Liever juridische procedures
en kogels kennelijk. Zwak

>1) Een politicus moet in zijn functie een land besturen. Hij moet het volk
>representeren. Wat hij thuis zegt mag hij zelf weten. Wat hij in het
>openbaar zegt moet correct zijn, en stroken met het democratische beginsel.
>Een politieman mag ook niet naar buiten brengen dat hij in het weekend wel
>eens een blowtje rookt.

Een politicus zou ik niet op 1 lijn willen stellen met een ambtenaar.
Politici zijn juist de personen om hele verhalen op te hangen over
hoe de wereld eruit zou moeten zien. Liefst een beetje aansprekend,
zodat je weet waar je op stemt.

>2) Elke partij zal altijd van alles gebruik maken wat er op haar pad komt.
>Gebruik maken van onderbuikgevoelens, met name zonder daar iets
>constructiefs tegenover te stellen, is een specialiteit van extreem-rechts.

Ik zag het ook beslist niet zitten om Pim Fortuyn in een
verantwoordelijke positie terug te zien. Maar ik zou hem graag als
kleine oppositiepartij in het parlement hebben gezien.

>Dat is de makkelijkste manier om te scoren. Dat noemt men dan: "de stem van
>het volk vertolken". Enfin, Adolf Hitler deed dat ook.

Vergelijkingen trekken met nazis en dergelijke werken niet
overtuigend, leiden wat mij betreft altijd het einde van een
discussie in. http://www.godwinslaw.com

>En ja hoor, LPF doet het weer. De verkiezingen moeten doorgaan, en Fortuyn
>blijft op nr. 1 staan. Dat is slim gespeeld.

Ofwel heel dom en krampachtig.

>Helaas gaat straks Nederland
>echt naar de klote. Straks zitten we 4 jaar lang opgescheept met een
>stelletje totale nitwits, onbenullen, die dan een land moeten gaan regeren.

Ach, dat zal wel loslopen. Misschien zullen we er een handvol vreemde
wetten aan overhouden, maar als ze echt niet passen in onze wetgeving
zullen ze door de 1e Kamer worden teruggestuurd. Ook moeten ze in een
coalitie regeren, dat is ook nog een temperende factor. Dus er zullen
in het ergste geval een handvol van die onbekwamen bijkomen. Die
melden zich snel ziek of geven het op omdat ze het niet aankunnen.
En/of die coaltie valt snel uiteen.

>Kijk naar Rotterdam. Fortuyn was nog intelligent, maar die achterban, breek
>me de bek niet open.

Ik hoop dat het stemadvies van Harry Mens wordt opgevolgd. Stem niet
op LPF en stem op een bestaande partij. De bestaande partijen moeten
allemaal 'in de geest van Pim' (heb die frase gisteren 11 keer geteld
op TV) verder gaan. Ik neem aan dat hij daar dan de stijl en
taalgebruik van Pim mee bedoelt.

>Wat mij ook verbaasde vandaag is dat Nederland, vanuit Den Haag en de media,
>zo wordt gedicteerd hoe we ons moeten voelen over de situatie.

Het viel me op toen ik de tekstjes las bij de bloemen op de Dam voor
Pim. Wat ongearticuleerd en nietszeggend allemaal. En ontroerend was
het ook al niet.

>Maar wat zit
>daar onder? Bedenk je eens, wat een enorme opluchting het moet zijn voor
>heel veel politici nu Fortuyn er niet meer is.

Daar geloof ik niets van. Ze begonnen aan hem te wennen en zullen hem
missen. Ik zag VVD en CDA zich al opmaken voor een coalitie met Pim.

>Ik vind het natuurlijk vreselijk, moord, maar ik ga er van uit dat het een
>daad van een gek is, en dat had iedereen kunnen overkomen, zoals dat ook
>gebeurd. Voor hetzelfde geld was het Ad Melkert. Of Frans Bauer.

Melkert niet, iemand uit de showbiz misschien wel. Maar dan moet zo
iemand wel de controverse zoeken. Daar zijn er niet zoveel van omdat
de entertainment industrie daar niet zo van houdt. Binnen de politiek
is daar veel meer ruimte voor omdat er niet afgerekend wordt met
platenverkopen, advertentie-inkomsten en dergelijke. Het gaat alleen
om aandacht trekken. De handicap is dan wel dat je aandacht moet
trekken voor het niet-sexy onderwerp van het besturen van dit land.
Dat lukte die Pim toch aardig.

>Denk ook eens aan de vrouw van Janmaat, die een been kwijt is door een
>aanslag. Een ECHTE politieke aanslag nog wel! Niemand die zich daar druk
>over maakte, geen haan die daar naar kraaide. Nee, Fortuyn was natuurlijk
>veel populairder.

Goeie, die was ik vergeten.

>En nu opeens is Fortuyn de lieveling van Nederland. Laat ik dan maar ook
>eens zeggen wat ik vind. Ik vond het een gevaarlijke arrogante kwal. Een
>racistische en sexistische braller.

Ook al zou hij dat zijn, toch is het heel erg dat zo iemand vermoord
is. Ik had gisteren eigenlijk een briefje op de Dam willen leggen dat
als er iemand de onderbuikgevoelens van Nederland moet
vertegenwoordigen dat Pim Fortuyn had moeten zijn. Maar de andere
lijsttrekkers vertrouw ik mijn onderbuikgevoelens trouwens ook wel
toe. Als ze al weten wat dat zijn, zullen ze er alleen niets mee
kunnen denk ik. Pas sinds Fortuyn durven ze in die richting te denken.

>Het collectieve
>schuldgevoel/onlustgevoelens van Nederland maakt hem nu tot held en
>martelaar.

We zullen nog heel lang het 'in de geest van Pim' en vergelijkbare
dingen blijven horen. In ieder geval zolang die Lijst Pim Fortuyn nog
bestaat.

>Om de verkeerde redenen. Vrijheid van meningsuiting: okee.
>Racisme en sexisme zijn geen meningen, maar is kleingeestigheid en
>xenofobie. In welke cultuur, in welke samenleving dan ook. Zo simpel is dat.
>Maar nu is de moordaanslag, is het fenomeen Pim Fortuyn, een excuus geworden
>voor al die zogenaamde fatsoensrakkers met hun latente vreemdelingenhaat om
>hun hart eens publiekelijk te gaan luchten - met grote kans op (politieke)
>populariteit.

Had Fortuyn vreemdelingenhaat? Volgens mij maakte hij zich zorgen
over een monotone bevolking in bepaalde sociaal economische strata in
de Nederlandse maatschappij. Naast zijn aversie tegen de Islam als
leidend politiek beginsel.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tot voor gisteren Fortuyn nooit op
TV heb gezien. Ik kijk liever leuke Amerikaanse comedyseries als ik
al TV kijk. Tenzij er iets live aan de hand is natuurlijk, dan kijk
ik wel graag.

>Ik zou zeggen, let de komende dagen maar eens op. De moord op Fortuyn zal
>aan alle kanten gebruikt en misbruikt worden in politiek en media.

Yep. Net zoals de aanslag op het WTC of de dood van Diana. What's new.

>Het
>gebeuren zal volledig uitgemolken worden door iedereen voor zijn eigen
>straatje. Het zal gebruikt worden als excuus, als uitlaatklep voor onlust-
>en schuldgevoelens. En het zal vooral gebruikt gaan worden om aan de
>vrijheid en tolerantie in Nederland een einde te maken. De uitspraak "de
>democratie is vermoord" is daar een duidelijke voorbode van.

Ja, dat is wel de sufste uitspraak. Maar wel een hele mooie omdat het
suggereert dat men de democratie wel heel belangrijk vindt. Dat hoor
je niet vaak. En daardoor is ie levendiger dan ooit.

--
ReindeR