ReindeR Rustema on Tue, 7 May 2002 10:57:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Re: Fortuyn - zeggen wat je denkt?

At 8:22 AM +0200 5/7/02, .CON Online Magazine wrote:
>De eerste reactie van het volk is boosheid. Boos, omdat zij deze daad
>vertalen naar de aantasting van de "vrijheid van meningsuiting", en dus een
>aantasting van de Nederlandse democratie.

Terecht, als dit een politiek gemotiveerde moord zou zijn waar het
toch wel op lijkt.

>"Als je niet meer kan zeggen wat
>je denkt (...)!", is een veelgehoorde reactie. Maar waar heeft men het over?
>Je mag helemaal niet zeggen wat je denkt in Nederland, en ZEKER een
>politicus niet! Dit is van mij geen uitroep van verontwaardiging, maar juist
>een van instemming. Stel je voor.

Het lijkt me dat het juist goed is om te zeggen wat je denkt, je moet
wel opletten hoe je het formuleert. De manier waarop je het zegt moet
zorgvuldig zijn zodat het een constructief debat blijft.

>Het volk vind dus dat een Nederlandse politicus mag zeggen dat Islamieten
>een achterlijke cultuur heben. Echter, de zaken liggen wat anders, qua
>vrijheid van meningsuiting/zeggen wat je denkt, als je een Marokkaanse imam
>bent.

Die imam mag hier ook zeggen wat hij denkt. Hij zei alleen hele
vreemde dingen. In de reacties daarop was men vooral verontwaardigd
over wat hij denkt, niet zozeer over dat hij het ook zei. Toch?

>De verontwaardiging van het volk is dus gebaseerd op een idée fixe. Of
>misverstand. En het is bekend welke politieke stromingen daar goed gebruik
>van maken.

Het lukt me niet om je redenering te volgen. Zeg je nu dat we terug
naar de tijd van de verzuiling moeten zodat alleen de politieke
elite, binnenskamers een en ander mag zeggen? Omdat anders een partij
gebruik gaat maken van 'onderbuikgevoelens'?

Verklaar je nader.

--
ReindeR