ReindeR Rustema on Sun, 21 Apr 2002 23:43:02 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] op Usenet: nieuwsgroep over actualiteiten en over Amsterdam instemming

Hallo mensen,

Wie herinnert zich Usenet nog?

De via 'newsservers' aan elkaar gekoppelde structuur met
nieuwsgroepen waar mensen in het openbaar berichten plaatsen. Een
discussie die je e-mail box niet vol laat lopen maar die je met je
newsreader binnenhaalt wanneer je er zin in hebt. De ideale plek voor
een discussie 'in het openbaar' zonder dat er een eigenaar of
moderator is van de mailinglist of het webforum. De berichten worden
decentraal, op de nieuwsserver van je provider, bewaart. In
tegenstelling tot een webforum of een mailinglist, je weet nooit wat
daar allemaal mee gebeurt.

Nieuwsgroepen zijn echt openbaar en open. Er zijn tienduizenden
nieuwsgroepen, over van alles is wel wat te vinden. Zie het archief
bij Google van de afgelopen 20 (!) jaar. http://groups.google.com

De nl hierarchie (met de Nederlandstalige nieuwsgroepen) op Usenet
telt nu bijna 200 nieuwsgroepen, voor elk wat wils. Voor een
overzicht zie http://www.xs4all.nl/~rvbelzen/usenet.html

De drukste groep is nl.politiek, met tussen de 20 en 30000 postings
per maand. Er zitten wat mensen full-time consequent op elkaars
postings te reageren. Geen leuke nieuwsgroep meer (als het dat ooit
geweest is). Het is niet bij te houden. Een gezonde nieuwsgroep,
zoals nl.kunst.film, heeft er tussen de 1 à 2000 per maand en is
constructief van aard.

Om een nieuwsgroep aan te laten maken in de nl-hierarchie op de
nieuwsservers moet je een procedure doorlopen waarbij er eerst een
charter wordt geformuleerd en voor dat charter (en de naam
natuurlijk) moeten genoeg voor-stemmen uitgebracht worden. Anders is
er geen draagvlak voor is de achterliggende gedachte. Zie verder over
de nl-hierarchie  http://www.xs4all.nl/~sister/usenet/nl-algemeen.html

Nu wil het geval dat er een nieuwsgroep in stemming is (nog een week,
dan sluit het stembureau) met de naam nl.actualiteiten. Het sluit
enigszins aan bij het charter van deze mailinglist. Onder andere in
de nieuwsgroep nl.newsgroups.announce staat de Call For Votes (CFV).
In de nieuwsgroup nl.newsgroups is de discussie over nieuwe
nieuwsgroepen, doorgaans naar aanleiding van een Request For
Discusssion (RFD). Volgens het voorgestelde charter zal in
nl.actualiteiten de discussie plaats vinden naar aanleiding van het
nieuws. Een beetje zoals in nl.politiek, maar breder. En hopelijk
blijven die vervelende types uit nl.politiek weg. Als jullie nou ook
komen en onderling beginnen en die nl.politiek stamgasten negeren dan
wordt het nog wel wat.

Zelf heb ik ook een nieuwsgroep met de naam nl.stad.amsterdam ter
stemming gebracht vandaag. Er is een jarenlange discussie aan vooraf
gegaan, maar dat wil je niet weten kan ik je verzekeren. Kort geleden
is de nieuwsgroep nl.stad.rotterdam er gekomen. Rotterdam was eerder
dan Amsterdam omdat er eerst twee slechte voorstellen voor een
Amsterdamse nieuwsgroep waren die weggestemd zijn, die de weg vrij
hebben gemaakt voor nl.stad.rotterdam en uiteindelijk ook
nl.stad.amsterdam. Het is maar even dat je het weet.

Ik heb het voornemen om, zodra nl.actualiteiten er is, ook een
nieuwsgroep te maken met alleen persberichten. Hopelijk ook met een
e-mail-to-usenet gateway, zodat iedereen er ook een persbericht per
e-mail in kan zetten. Iedereen die het leuk vindt kan dan zelf
journalistje gaan spelen. Kan nu ook al, maar dan is het nog wat
makkelijker en leuker. Naar aanleiding van een persbericht kan je dan
in nl.actualiteiten ook gelijk een discussiedraad opstarten.

Ondanks de spam, de flamewars en de Microsoft Outlook gebruikers en
op Usenet ben ik sinds 1992 altijd een groot en loyaal fan gebleven
van dat geweldige medium. Als iemand internet zegt dan denk ik aan de
Usenet cultuur, dan e-mail en zelden aan het www. Het is en blijft er
veel leuker dan op dat zielige, a-sociale en saaie www. Ja, handig om
een documentje vanaf te halen of in een database van een organisatie
te zoeken, maar verder niet zo revolutionair op een enkele grappige
of artistieke homepage na. Maar ik ben bevooroordeeld. Ik heb de
nieuwsgroepen nlnet.fiets, nl.kunst.film, nl.comp.sys.mac,
nl.doe-het-zelf, nl.media.dvd, nl.taal.citaten succesvol ter stemming
gebracht. En vandaag dus nl.stad.amsterdam.

En ik hou van communiceren via tekst. Tamelijk live, maar wel
a-synchroon en toch in een dialoogvorm. In nieuwsgroepen heb je de
meeste kans mensen te vinden die dat ook graag doen.

Oeps. Iets te lange posting. Sorry.

uw Usenet correspondent,

--
ReindeR