Sanderijn Cels on Wed, 20 Feb 2002 22:56:01 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Over Kamerleden met websites

Directe invloed van burgers op de politiek is volgens de internet-avantgarde
van het parlement niet echt de bedoeling. Dat bleek dinsdagavond tijdens een
debat ter ere van de launch van de website www.politiek-digitaal.nl.

Joop Wijn (CDA, Tweede Kamer) is bang voor ‘gepassioneerde minderheden’ die
via internet de besluitvorming van Kamerleden beďnvloeden. Hella
Voűte-Droste (VVD/TKamer) vindt dat ‘wij, Kamerleden, moeten beslissen. Maar
via internet kan je je best persoonlijk presenteren aan de mensen.’

Als een Kamerlid zijn website openstelt voor meningen van willekeurige
mensen, dan loopt hij het gevaar zich te laten leiden door gepassioneerde
minderheden (zoals bij de veilingen van de frequenties vorig jaar). Dat
vindt Joop Wijn. Hij ziet meer in de manier waarop het CDA-net opereert, een
platform voor partijleden die kunnen reageren op stellingen van Kamerleden.

Ook Voűte vindt dat ‘Tweede Kamerleden de afwegingen moeten maken en
besluiten moeten nemen’. Haar website is vooral een visitekaartje. ‘Ik heb
een persoonlijke boodschap om contact te leggen met de kiezers.’

‘Hoe kan ik vijftig mailtjes per dag beantwoorden? Daar heb ik geen
mankracht en geen tijd voor,’ zei Joop Wijn. ‘Contact via het internet
vraagt van Kamerleden een andere werkindeling, een andere routine.’ Omar
Ramadan (nieuw op de lijst van de PvdA) was overigens wel voor meer invloed
van de kiezer. Hij stond duidelijk open voor meer interactie met ‘het volk.’

Enfin, het was een amusant & interessant debat – een beetje ontmoedigend
want tja, voorlopig zijn ook de 'wired' Kamerleden nou niet heeeeel
vooruitstrevend.

Sanderijn Cels