Menno Grootveld on Fri, 8 Feb 2002 00:41:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Belager Gouden Koets geeft verklaring af

op 07-02-2002 18:04 schreef real@xs4all.nl op real@xs4all.nl:

> AMSTERDAM - De verfbom- annex meelbomgooier heeft donderdag onder het
> pseudoniem witte waterwerper een persverklaring afgegeven. De 27-jarige
> man gooide zaterdag, naar eigen zeggen een zakje met wit water, naar de
> Gouden Koets waarin Willem-Alexander en Máxima na hun huwelijk een
> rijtoer maakten.
>
> lees het hele verhaal hier:
> http://nu.nl/document?n=51883

Ik wil niet lullig zijn, maar dat hele verhaal van die witte waterwerper is
toch wel de lulligheid ten top.

>"Het zakje water was niet tegen de personen WA en Máxima gericht, doch op het
>instituut waar zij nu eenmaal in zitten. Het was dan ook een aanklacht tegen
>het omhulsel: de gouden koets", aldus de witte waterwerper. Hij vervolgt: "Deze
>volstrekt onschuldige, symbolische daad stond voor de vrijheid van
>meningsuiting."

Wat heeft de gouden koets in hemelsnaam met de vrijheid van meningsuiting te
maken? Ik vind dat ding afzichtelijk, maar dat mag ik toch gewoon zeggen?
Wat ik veel ernstiger vind, en waar de witte waterwerper met geen woord over
rept, is dat op 2 februari her en der in de stad mensen zijn opgepakt wegens
belediging van ons koningshuis of iets dergelijks, terwijl ze niks anders
deden dan voor hun mening uitkomen.

>De man meent dat de trouwpartij van Willem-Alexander en Máxima zout in de
>wonden wrijft van de slachtoffers van het Videla-regime, door de toekomstige
>banden tussen ons staatshoofd en genoemd regime te bezegelen. "Een trap na voor
>de dwaze moeders, met wie dit water (dat dezelfde kleur had als hun
>hoofddoekjes) zich solidair verklaart."

Nou, daar zullen de dwaze moeders blij mee zijn, met deze actie!
Wat een verschrikkelijk gezever is dit, zeg. Het is buitengewoon
betreurenswaardig dat het weldenkende deel der natie nu uiteraard voor de
zoveelste keer over één kam geschoren kan worden met dit soort idioten, die
waarschijnlijk ook nog denken dat ze de goede zaak ondersteunen met hun
gezwets.