MauzZ on Mon, 4 Feb 2002 18:25:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Mislukt alternatief tv-project (fwd)

Beste Alex,

Bedankt voor je kritiek,
  hier een paar opmerkingen en vragen.

>'Er gebeurde niets significants'
>
>Met veel bombarie

Wat versta je onder bombarie?
  Een oranje.nu websiteje en wat persberichten emailing (niet eens naar
Nettime, foei! )
En kwa media aandacht niets vergeleken met Het Witte Plein...
Hoe komt het dat je verwachtingen van oranje.nu zo veeleisend en
hooggespannen waren blijkbaar?

>kondigden alternatieve mediamakers hun live
>radio-tv-internet uitzending aan onder de titel "Oranje-Nu". De
>verslaggeving van het koninklijke huwelijk, maar vooral de kritische
>geluiden daaromheen, zouden via de lokale tv-stations van Salto
>worden verzorgd.

En ook dus via Radio De Vrije Keyser en Internet streams via DDS, Ascii, De
Waag en Xs4all

>Verder zouden radiostations als Radio 100 en
>websites als Indymedia over het Witte Plein en eventuele andere
>protestacties berichten.

Indymedia is overigens meer dan alleen maar een website en was ook
participant in het 'oranje.nu' project,
  waarin overigens ook het commitee 'Het Witte Plein' betrokken was.

Radio100 /DFM heeft naar mijn indruk eigenlijk het beste de dag verslagen,
  met hun 'vrije nieuwsgaring-livemix' met als bronnen:
  de reguliere media + oranje.nu + eigen verslaggeving en commentaar.
(geweldig dat er zelfs ook nog kanaalkeuze was binnen het vrije media
spectrum!)

>Hoe de radio en internet verslaggeving is verlopen, weet ik niet.
>Daar heb ik wel vertrouwen in. Een ding is zeker, slechter dan de
>uitzending die via Salto te volgen was kan het niet. Ik heb me
>vannacht, tijdens de herhaling van de uitzending, dood zitten
>ergeren. Het leek eerder op een mislukte imitatie van een doorsnee
>NOVA-uitzending, dan dat het een tegenwicht bood aan de
>propagandashow die de NOS die dag verzorgde.

Je hebt dus blijkbaar niet live gekeken/geluisterd.
Op zich al een heel andere ervaring, al was het alleen al om het feit
dat je dan niet meer interactief kan zijn met de makers.

Er is 'slechts' 8 uur van de 15 uur ( V I J F T I E N !!!) live
radio+tv+internet herhaald.
Die herhaling begon om 23:00 uur.
Mijn eerste vraag is: hoeveel uur, minuten heb je van de herhaling gezien
/gehoord?

>De formule van de uitzending was uiterst voorspelbaar. De
>samenstellers hadden vooral gasten uitgenodigd met een beetje
>naam: politici, journalisten, hoogleraren, etc. Kortom, personen die
>je op de commerciele buis iedere dag tegenkomt. Activisten
>kwamen vrijwel niet aan bod.

Waarom waren die 'activisten' die jij bedoeld niet in de Rembrandplein studio?
Het is 'open kanaal', open toegang,
  iedereen kon zich in feite makkelijk bemoeien met de live discussies in
de studio, het was bekend waar die was.
Ook via Internet chat kon dit.
  En voorzover ik weet is het Witte Plein Commitee ook lang vooraf gevraagd
om na de manifestatie naar de studio te komen. Volgens mij is dit helaas
niet gebeurd.
Verder: een aantal gasten 'van naam' waren niet eens uitgenodigd: die
kwamen gewoon spontaan meedoen!

>Wat me het meest heeft gestoord is de wijze waarop het
>tegengeluid op het Witte Plein werd belicht. Hierbij moet
>opgemerkt worden dat de beelden vanaf het Witte PLein niet live
>konden worden verzorgd.

Die konden wel degelijk live worden verzorgd. Alleen helaas niet in de
eerste uren van de uitzending.

1. Donderdagavond, toen we na veel moeite en geregel alle hoop al opgegeven
hadden
  op het komen van een live beeldverbinding met Het Witte Plein,
  kregen we totaal onverwacht de mogelijkheid van een (gratis) satelliet
verbinding aangeboden!
De uplink installatie daarvoor moest zaterdagochtend vanuit Hamburg
aankomen en vervolgens geinstalleerd met computer en camera, snoeren,
mikrofoon etc.

2. De telefoon lijn audio live op TV werkte niet door een storing, die maar
niet gevonden wilde worden.
  Dus geplande GSM verslagen vanaf straat konden nog geen doorgang vinden.

3. Er waren ook techische problemen met het mixen van Internet beeld &
geluid in de uitzending.
Kortom, deze keer was er onverwacht veel technische tegenslag

  Anyway, de HERHALING van Witte Plein live reportages was pas vanaf zo
ongeveer NA 04:00 snachts.
  Was je nog wakker toen??
  Ik neem aan dat je toch ook wel minstens een beetje vermoeid moet zijn
geweest
  na hectische weken voorbereiding en een lange zaterdag...

>  Dus werden er reportages uitgezonden,
>waarvan het bijbehorende geluid veelal werd weggedrukt do
>or de redactie op het Rembrandtsplein.

Ik kan me ieder geval 1 item herinneren waarbij niet het oorspronkelijke
geluid uitgezonden werd.
  En waarbij er vanuit de studio commentaar op de beelden werden geleverd.
Waarom dit zo gebeurde weet ik niet (ik was toen niet aanwezig in de
Rembrandtplein studio)
maar het leek gezien de digitale storingen in het video beeld,
  dat simpelweg de audio van de vers in gebrachte DV tape niet werkte door
een sync/ spoor probleem.
Verder kan ik me veel leuke, spontane videoreportages over Het Witte Plein
herinneren.
  Die steeds zeer snel dwars door het hele circus heen naar de studio waren
geloodst.

>  Vervolgens werden de
>beelden gelardeerd met cynisch commentaar waar ze bij het
>Journaal nog wat van kunnen leren.

Ik speur in dit comentaar van jou van je ook toch behoorlijk wat cynisme...
  ook best wel leerzaam, daar niet van! ;-)

>- Conclusie in studio na afloop van de manifestatie op het
>Koningsplein: "Er gebeurde vandaag in Amsterdam niets
>significants".

Als je de rest van het hele circus in de stad meerekend, best een leuke
opmerking! ;-)

>Zonde van alle inspanningen die zoveel goedwillende technici zich
>hebben getroost om deze wanprestatie mogelijk te maken. Zonde
>van al die mensen die met de juiste bedoelingen op straat
>reportages hebben gemaakt.

Zonde bestaat niet bij experimenten vind ik.
Dit was echt een experiment en dat aspect had wel wat duidelijker als
zodanig aangekondigd mogen worden.

>Hun werk werd verkracht door een
>stelletje cynische zeikerds in de studio.
>  Een volgende keer graag
>de regie in handen van echte alternatieve tv-makers. Want ik kijk
>op deze manier nog liever naar AT5.

AT5 heb ik moeten missen helaas
Gelukkig kunnen we nog dag-in-dag-uit en nog vele jaren naar AT5 blijven
kijken,
  aangezien deze een enorm budget ter beschikking hebben en houden.
De AT5 medewerkers kunnen er tevens een leuke boterham van eten.
Verder worden helaas geen echte risico's genomen, omdat men dat niet
durft/mag/wil.

De openkanaal /vrije media doen het veelal uit eigen zak en in hun
onbetaalde, (schaarse) vrije tijd,
Zij produceren relatief extreem veel meer met absurd veel minder middelen
dan AT5 of 'Hilversum'

En waar / wie zijn toch die 'echte' alternatieve tv-makers die jij bedoeld
dan? Waar kunnen we ze zien/horen?
Graag wat voorbeelden.

Mijn indruk van wat wat jij graag zou willen zien,
is het programma  "Ravage TV". Ik ook best wel!
(tussen het medium papier en mij komt het niet meer goed ben ik bang...;-))
Waarom bestaat er eigenlijk geen 'Ravage TV'?

Tenslotte heb ik daarnaast zelf ook best behoorlijk veel inhoudelijke
kritiek op de uitzending, (wie niet...)
  En toch waren er een aantal echte (zelfs historische) hoogtepunten,
waardoor ik alle genante vertoningen,
die er zeker waren, voor lief neem!

Even een greep uit de 15 uur live Tv+radio+internet die me het meeste zijn
bij gebleven
  en wat mij betreft (historische) hoogtepunten zijn.

1. De best prettige samenwerking van mensen van een niet helemaal zo voor
de hand liggende zeer brede coalitie van TV/radio/internetmakers.
Veel organisaties die nog nooit eerder hebben samengewerkt.
  Waartussen zelfs sommigen die voorheen pertinent weigerden samen te werken.
En ook nieuwkomers voor dit soort gebeuren.

2. VIJFTIEN uren redelijk ongelikte, ongepolijste televisie/radio met
relatief anarchistische en eigenzinnige
constuctieve produktie methoden die ver te zoeken zijn in Hilversum / Aalsmeer.

3. Live uitzending (met o.a. unieke live beelden van het centrum)
  snachts al uren eerder begonnen dan de aanvang van de NOS Ned.2
uitzending om 08:00 uur.

4. Historisch: De allereerste  LIVE Internet via satelliet verbinding
midden op straat (!) voor de 'vrije media'  OOIT!
(voor zover ik het kan bekijken)
  Met behulp daarvan best positieve reportages en impressies vanaf het
Witte Plein, in beeld en geluid.

5. De eerste keer van m'n leven dat ik mensen heb zien huilen door het zien
van een COMPUTERanimatie:
Samengesteld uit foto's van vermiste Argentijnen.

6. Live beelden van de politie helikopter op TV!
(Door iemand op Internet uitgezonden en vervolgens vanaf de PC in de
uitzending gemixt.)
Waarop o.a. te zien was dat de politie heli de daken van Vrankrijk en die
buurt afzoekt, vlak na het uitzenden van een fake-item over "Vrankrijk
-terroristen", die 'live' bezig waren met de voorbereidingen voor het
afschieten van een raket vanaf een dak richting het Paleis. Het hoofdburo
had Salto TV dus ook aanstaan blijkbaar.

7. Het telefonisch gesprek tussen TV/documentairemaker Alfred Broer en zijn
broer Kees Broer:
Kees was DE rookbom gooier in 1980, en de enige arrestant van toen het echt
een beetje burgeroorlog was in Amsterdam.
Het gesprek werd prachtig gelardeerd met beelden van bladeren door een boek
met foto's van de situatie in 1980.
Een documentair hoogstandje (voorzover je daarvan kan spreken bij
live-media-combi.)

8. Streaming media servers die TOTAAL VOL zaten met LIVE
internetkijkers/luisteraars,
  waardoor velen helaas de melding kregen: "server is full"
  De eerste keer dat ik dat meemaak sinds ik betrokken ben bij vele
streaming media projecten.
er zijn gelukkig geen servers gecrashed zoals bij de RVD chat uitzending
laatst...
(nee, dat fiasco kwam volgens mij echt NIET door hackers!)

9. De eerste keer sinds de laatste N5M (Next 5 Minutes festival
http://www.n5m.org )
  dat er weer een beetje een alternatieve media 'buzz' in de lucht hing.

10. Studio catering die ieder geval veel beter geregeld was dan voor veel
van de 'belangrijke' genodigden van Het Huwelijk...
(Die zonder iets te eten 's ochtends moesten wachten in het Scheepvaart
Museum, vervolgens het jawoord konden meemaken, en vervolgens 's middags
zonder eten weer weg werden gestuurd, na afgevoerd te zijn met
streekbussen.)  ;-))

Ik kan dus ook wel een lijstje diepte punten opnoemen, maar dat laat ik
maar aan anderen over.
('Rsico-TV' : zonder dieptepunten geen hoogtepunten)

Ik zou de uitzending nog eens helemaal terug moeten kijken,
  want ik heb ook het 1 en ander moeten missen.
Wie degene die wel alle 15 uur gezien/gehoord heeft, gaag ook even
zijn/haar mening geven! ;-)

Helaas kon dit alles tot nu toe eigenlijk alleen maar in/vanuit  Amsterdam:
kan iemand mij vertellen waar historisch vergelijkbare prestaties zijn
verricht als in/vanuit Amsterdam de afgelopen deccenia,
  wat vrije live media events betreft? In Europa? elders?
(waarom toch?!)

Op de lange termijn zie ik heel veel positief potentieel voor een nog
betere, sterkere, meer impact genererende, vrije, onafhankelijke, open
media coalitie. Die hopelijk ook echt eens goed buiten Amsterdam gaat strekken!

Laten we handen ineen blijven slaan!

'Vrij en onverveerd!'

MauzZ

Mede initiatiefnemer 'oranje.nu'