Richard Reekers on Sat, 2 Feb 2002 12:25:02 +0100 (CET)

[Nettime-nl] wie is morgen de bruid?

Nettime,

De vlaggen steken uit, de partner zit voor de televisie, de supermarkt uit-ge-storre-vuh (op zaterdag!), buiten is het gewoon lente; kortom: ze trouwen.

Iemand waar ik nogal veel verwantschap bij voel, zei nog niet zo lang geleden dat interesse en afkeer zo elkaars tegenpolen zijn, dat ze elkaar aan de andere kant weer bijna raken. Ik kende die natuurlijk al op het relationele vlak: liefde & haat. Maar door Jeffrey zie ik die naastgelegen tegenstelling nu ook in wat meer onpersoonlijke dingen. Vooral de laatste dagen.

Tenenkrommend zie ik het allemaal aan, het gedoe. Het protocol. Met groeiende verbazing zie ik dat zelfs rookworsten ermee in het echt worden verbonden. In print- en R/TVcommercials. Grote afkeer, werkelijk, en tegelijkertijd...

Ze komen ermee weg, blijkbaar. Dit is de wereld waarin we've grown into, zoals zo lekker klinkt. "Ze" als in: de kapiteinen van de industrie (Boonstra, die klootzak, zit er ook, hoor ik), de media, de reclamemensen. Het kan, het gebeurt, want in de straten hangen vlaggen.

Morgen, als het weer verslechtert, en we ons opmaken voor een nieuwe week, wie is er dan de bruid? Wij, als W.A. van Buuren --  het Nederlandsche Volck, wij moeten op zoek naar onze eigen Maxima. Voor een aantal zal het de heer P. Fortuyn zijn in deze seriele monogamie die onze samenleving is, maar dat is mij iets te persoonlijk. Nee, het moet iets warms, hoopvols, optimistisch zijn, met weinig optrekken aan het huidige. Het moet iets "goeds" zijn, op zichzelf. Zonder straf, zonder beloning. Een nieuw elan dat zonder gène aan de sleep, maar ook aan rookworsten kan.

Wie, of beter gezegd, WAT is de morgen de bruid van de Nederlandse samenleving? Laten we daar eens een announce voor zetten.

Richard