Patrice Riemens on Wed, 21 Nov 2001 23:04:01 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Paul Virilio: "Het bangst ben ik nog voor Bush"

Hans Plomp stuurde mij onlangs een fotokopie van een knipsel van een
interview met Paul Virilio uit de Berlijnse Tages Zeitung (TAZ) op
(vandaar: datum onbekend, maar het moet ergens na de bombardementen en
voor de val van Kaboel zijn geweest). Hij schreef erbij dat kennelijk geen
enkel Nederlandse journalist ooit van de man gehoord had. Zo erg is het
nou ook weer niet helemaal, maar nietemin, en in het belang van het
bevorderen van het kennisnemen van, een Q & D vertaling. (van het Frans
naar het Duits en dan naar het Nederlands - het moet kunnen…)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

[ De Franse Filosoof Paul Virilio in gesprek met de TAZ: hoe werkt de
'nieuwe oorlog' en waarom het plaatsten van luchtafweerraketten bij een
Franse Atoomopwekkingsfabriek een oorlogshandeling is. En waarom hij
banger is voor Bush dan voor Bin Laden. En tenslotte, waarom schreeuwt hij
"Merde!'" tegen politici en de media.]

"Ik ben nog het meeste bang voor Bush"

Paul Virilio geinterviewd door Dorothea Hahn

TAZ: Meneer Virilio, U bent filosoof en u houdt zich bezig met allerlei
soorten van katastrofen.

Paul Virilio: Ik ben (nu eenmaal) een kind van de oorlog.

TAZ: Maar nu komen alle mogelijke katastrofen tegelijk op ons af:
aanslagen, bombardementen, bakteries. Hebben we zoiets ooit eerder
meegemaakt?

PV: Wij hebben nu te maken met een breuk in de economie van de oorlog; een
historische breuk wel te verstaan, te vergelijken met de atoombommen op
Hiroshima en Nagasaki. 50 jaar lang hebben wij in een soort staat van
opheffing van de economie en de politiek van oorlog geleefd. Toen stonden
wij dichtbij het ondenkbare: de (totale) vernietiging. Voor mij zijn
Auschwitz en Hiroshima misdaden tegen de menselijkheid. Ook de aanslag op
het World Trade Center in New York beschouw ik als een misdaad tegen de
menselijkheid - ik zou dit overigens niet zeggen van de aanslag op het
Pentagon. Deze aanslagen hebben de aard, de economie en de politiek van de
oorlog veranderd.

TAZ: Kwam dat zo maar uit de lucht vallen?

PV: Tijdens de twintigste eeuw hebben wij het uiteenvallen van de oorlog
meegemaakt. Eerst zagen wij een subversieve variant, tijdens de
onafhankelijkheidsoorlogen in de kolonies, daarna kwamen de
guerilla-oorlogen, inklusief de stedelijke guerillas in de
Latijns-Amerikaanse steden. Toen was er het terrorisme, zoals bijvoorbeeld
dat van de Palestijners, die men nog kan rechtvaardigen, maar er was ook
sprake van terrorisme in Duitsland en Italie. Wat Clausewitz al vreesde in
zijn boek  "Vom Kriege" heeft nu plaatsgevonden. De instorten van de World
Trade Center is het resultaat van de overgang van oorlog naar chaos.

TAZ: Maar officieel is er geen sprake van dat wij ons in oorlog zouden
bevinden: er is ook geen bekende vijand.

PV:  Precies, en daar zit de verandering in. Ik hamer op het begrip
'Oorlog'. Clausewitz noemt de oorlog 'de voortzetting van de politiek met
andere middelen'. Dit is het soort oorlog waarmee wij in de loop van de
geschiedenis vertrouwd zijn geraakt: de zogenaamde 'guerre substantielle',
een oorlog met oorlogsverklaring, duidelijke tegenstanders, slachtvelden
enz.  Maar Clausewitz was er ook bang voor dat er naast deze oorlogen,
politieke oorlogen als het ware, zich ook 'toevallige' oorlogen',
'guerres accidentelles' zouden voordoen: oorlogen die niet op oorlogen
zouden lijken, zonder verklaring, zonder vijanden, zonder politieke
doelen, behalve dan de katastrofe.

TAZ: Maar voor deze oorlog was er ook geen sprake van een (duidelijk)
beleid.

PV: Dat komt omdat wij toen ons al in het domein van de accidentele oorlog
bevonden. Dat van een transpolitieke oorlog. Dat is een heel
uitzonderlijke gebeurtenis. Het betekent het einde van de afschikking,
zoals die na Hiroshima uitgevonden werd. Het betekende weliswaar een
bewapenings-wedloop, maar het hield geen oorlog in. Met het naar beneden
komen van de twee torens van de WTC is er een einde gekomen aan het
evenwicht van de terreur waarop de afschikking gebaseerd was, en wij zijn
nu in het onevenwicht van het terrorisme belandt.

TAZ:  Wat U het onevenwicht van het terrorisme noemt, daar heeft U al acht
jaar geleden voor gewaarschuwd, bij de eerste aanslag op het World Trade
Center. Hoe kwam U toen bij die gedachte?

PV:  Dat komt omdat ik van huis uit stedenbouwkundige en architect ben. Ik
heb toen uitgerekend dat de vrachtwagen met 600 kilo explosieven aan boord
die de WTC binnen was gereden, de toren had moeten doen instorten. In die
toren werkten 20.000 mensen. Het instorten ervan had best naburige
gebouwen mee kunnen sleuren en bij elkaar hadden er wel 40.000 doden
kunnen vallen.  Dat is dan te vergelijken met de atoombom op Hiroshima die
in een klap 70.000 mensenlevens vernietigde.

TAZ: Wat voor reacties hebt U gekregen in het midden van de jaren negentig
op uw boek "Un paysage d'evenements" ?

PV:  Men zei mij toen: U is pessimistich. U bent katastrofisch. Of: U
overdrijft ontzettend.

TAZ: En wat had er volgens U moeten gebeuren?

PV:  Men had die aanslag veel meer au serieux moeten nemen en de leden van
de Verenigde Naties bij elkaar moeten roepen en hun vertellen: deze
gebeurtenis is de voorbode van terrorisme op wereldschaal. Dit wordt een
chaos waar wij geen einde aan zullen kunnen maken als wij toestaan dat
deze vorm van oorlog zich verder verbreidt. En in die oorlog zullen er
geen overwinnaars zijn, alleen slachtoffers.

TAZ:  Is dat aan een inschattingsfout van de Verenigde Staten te wijten?

PV:  Het hele Westen heeft  gefaald. En de VN. En ook de NATO. Die aanslag
was een teken aan de wand, een klinisch symptoom - precies zoals bij een
ziekte - die het komen van het Grote Terrorisme aankondigde.

TAZ:  U hebt het over terrorisme op wereldschaal. Maar acteuren en ideeen
noemen doet U niet.

PV:  Vooralsnog komt Bin Laden mij niet voor als een persoonlijkheid die
op zich zelf het hele gebeuren afdoende verklaart. Ik ben er nog steeds
niet van overtuigd dat Bin Laden op zich zelf staat.

TAZ:  En wie hoort er volgens U nog meer bij?

PV:  Dit is het nou net. Ik zou het niet weten. Wij bevinden ons in de
mist van de oorlog. Een mist waarbij de vijand zich niet te kennen geeft,
anoniem blijft, en bovendien tot zelfmoord geporteerd is.

TAZ:  Meneer Virilio, ziet U een verband tussen de huidige situatie en het
instorten van de Sovjet-Unie?

PV:  Het evenwicht van de terreur blokkeerde het ontstaan van konflikten
op wereldnivo. Maar het stond wel toe dat er mikro-konflikten ontstonden,
waarbij opgemerkt moet worden dat deze mikro-konflikten met steeds
modernere en gesofisticeerdere wapenarsenalen uitgevochten werden. Om maar
een voorbeeld te noemen: de Amerikanen handelden erg onverantwoord toen ze
de verzetstrijders in Afghanistan voorzagen van grond luchtdoelraketten in
hun strijd tegen de Russen.

TAZ: Is de manier waarop omgegaan wordt met de laatste aanslagen beter dan
acht jaar geleden?

PV:  Wat ik allemaal de laatste maand heb meegemaakt is een vette hoop
hete lucht, gezwets, gewauwel: merde alors!!! (*)

TAZ: Meneer Virilio, U staat nu te roepen!

PV:  Wij zouden een keer de feiten onder ogen moeten zien.  We moeten de
gebeurtenissen sec analyseren. Maar in plaats daarvan maak je alleen maar
propaganda en ruis mee. In de media gaat het er nu op dezelfde manier aan
toe als acht jaar geleden. Men houdt zich onledig met ideeen en
ideologieen, met Islamieten, en Joost mag weten wat nog meer. Natuurlijk
is er een Afghaanse dimensie, natuurrlijk zijn er Islamitische en
Noord-Zuid aspekten in het spel… Maar de zaken liggen veel ingewikkelder
in elkaar. Het is niet met ideologie(analyse) dat je terrorisme op
wereldschaal tegen houdt.

TAZ:  Wanneer U heeft over oude en nieuwe oorlogen - bedoelt U dan dat er
goede oorlogen zijn, die men kan winnen, en slechte oorlogen, waarbij er
alleen maar verliezers zijn.

PV:  Dat wil ik (net) niet zeggen. De oorlog placht een manier te zijn om
aan grondgebied te komen, aan vrouwen, of aan rijkdommen. Maar bij de
tegenwoordige oorlogen zijn er alleen maar verliesposten. In de
traditionele oorlogen waren er veldslagen, tegenwoordig is het
georganiseerde ongeluk daar in de plaats van gekomen. Vooral als het op
een anonieme manier gebeurt. Het verschil tussen een ramp en een aanslag
is tot nul gereduceerd.

TAZ:  Hebt U dan geen oog voor de (mogelijke) economische belangen achter
deze konflikten?

PV:  Ja natuurlijk is er sprake van olie-belangen in Centraal-Azie, en er
is ook het probleem van de drugs, waarzonder noch terroristen noch
wapenhandelaren in beweging zouden komen, maar men moet zich niet tot
economische analyses alleen beperken. Men zou ook acht moeten slaan op de
(diepere) strategische belangen. Neem de aanslag van acht jaar geleden:
daarop is geen strategische analyse gevolgd.  Men heeft toen gesteld: het
zijn Islamieten, men heeft ze aangehouden en ingerekend, ze zijn in het
kashot geworpen en dat was het.

TAZ: Wat is het verschil tussen een terrorist en een soldaat?

PV:  Een soldaat is een moordenaar en die mag men ook doden. Een terrorist
is een anoniem persoon die vooral onschuldige burgers ombrengt om een
schandaal te veroorzaken en onblusbare haatgevoelens op te wekken.

TAZ:  Zou dat betekenen dat voor U de slachtoffers van Hiroshima minder
onschuldig acht dan de slachtoffers van het World Trade Center?

PV:  Ik heb altijd volgehouden en geschreven dat Hiroshima een misdaad
tegen de menselijkheid was. Net als Auschwitz.  Wat in Guernica begon, met
Londen doorging, met en toen met Hamburg een graad verder ging, en dan was
er Dresden, en tenslotte Hiroshima en Nagasaki. En zo werd de politieke
oorlog terrorisme in het groot.

TAZ:  Eerder hebt U een onderscheid gemaakt tussen Pentagon en World Trade
Center.

PV:  Hadden de terroristen een vliegtuig gecharteerd en daarmee het
Pentagon vernietigd, dan was het een oorlogsdaad geweest binnen een
militair kader. Te vergelijken met Pearl Harbor. Het zou een
oorlogsveroorzakende daad zijn geweest door middel van een aanval op een
militair doel van een vijandige mogendheid, mogelijkerwijs te beschouwen
als het hoofdkwartier van de wereld (bezetting). Ik spreek daar geen
goedkeuring of absolutie over uit. Maar het zou niet de dimensie van een
misdaad tegen de menselijkheid hebben gehad. Het is wat met het WTC
gebeurt is dat de aard van deze aanval heeft verandert/bepaalt.

TAZ:  Dat is dan een gradatie aanbrengen ten opzichte van de slachtoffers.

PV:  Als je het over dit soort zaken hebt, kun je niet politiek korrekt
zijn. Dan zit je koehandel met bloed te bedrijven (**). Politiek korrekt
militair denken bestaat niet, al willen zowel rechtse als linkse politici
de laatste jaren ons diets maken dat dit wel mogelijk zou zijn. Over
oorlog dient men te denken vanuit de realiteit van de oorlog, en niet
vanuit een andere idealen. Het zou kunnen zijn dat er gerechtvaardigde
oorlogen zijn. Maar er bestaan geen onschuldige legers.

TAZ:  Bestaat er zoiets als superieure beschavingen?

PV:  U bent wel bezig de draak met mij te steken. Nee hoor, ik geloof niet
aan de Nietszschaansche uebermensch.

TAZ:  Ik doelde alleen op de actualiteit. Die van de heren Bush, Bin Laden
en Berlusconi.

PV:  Degene die mij op dit moment nog de meeste angst inboezemt heet niet
Bin Laden, maar George Walker Bush. Hij heeft niet het intellektueel nivo
waar deze gebeurtenissen om vragen. Het is een heel klein mannetje,
terwijl wij behoefte hebben aan een Clemenceau of een Churchill.

TAZ:  Wat vindt U van de reacties van de Verenigde Staten?

PV:  Een ramp.  Ik geloof niet dat bomben op Afghanistan productief
uitpakken en een antwoord zijn op de nieuwe situatie  in de wereld.

TAZ:  In Europa is er nu sprake van een anti-terrorisme beleid.

PV:  Dat klopt. In Frankrijk zijn er raketten geplaatst rond
atoomcentrales. Het plaatsten van luchtdoelafweerraketten rond de
opwekkingsfabriek in La Hague en nog een paar andere geheime lokaties was
een oorlogshandeling. Het maakt duidelijk dat wij het station van
terrorisme gepasseerd zijn. Dat wij ons in een nieuwe oorlog bevinden. Dat
wordt niet genoeg au serieux genomen.

TAZ:  De regering zegt dat het de bevolking wil beschermen.

PV:  Wij worden als kinderen behandeld. Er vindt een infantilisering van
de staatsburgers plaats. Men beweert dat men paniek wil voorkomen. Er
vindt een ontkenning van de waarheid plaats. Het is een vorm van censuur.
Het eerste slachtoffer van de oorlog is immers altijd de waarheid.

TAZ:  En nu de vraag: wie is de vijand?

PV:  Ik stel de vraag aan alle vredelievende mensen en aan alle
democraten. Zo wij niet spoedig de vijand kunnen benoemen, dan vervallen
wij onherroepelijk in chaos. Wij staan op het punt om een burgeroorlog op
wereldschaal te ontketenen. Een gebeurtenis zonder weerga.  En wij moeten
ook nog de angst hebben dat deze internationale burgeroorlog ook nog eens
een godsdienstoorlog zou kunnen worden.

TAZ: U bent wel erg pessimistisch.

Nee, ik ben helemaal niet pessimistisch. Ik ben een oorlogslachtoffer en
ik ben soldaat geweest in de Algerijnse (onafhankelijkheids)oorlog. Ik doe
niet aan mistverspreidin, zoals de pers dat wel doet. Vandaag de dag zijn
er geen optimisten en pessimisten. Alleen maar leugenaars en realisten.

(*) Het Nederlandse equivalent van Merde/Scheise zou GVD zijn. Maar omdat
PV een gelovige katholiek is kan ik hem dez expletief niet in de mond
leggen.

(**)  "Dann tauscht man in Blut" staat er in het Duits. Ik kwam er niet
helemaal uit.